måndag 3 januari 2011

Nystart och jullovsaktiviteter

Nu var det evigheter sedan jag bloggade. Men i stället för att försöka rada upp orsaker till det, kan vi väl bara säga att jag ger bloggandet en ny chans i och med detta nya år. Är sugen på att blogga mycket oftare än jag gjort. Jag gillar ju att skriva och dela med mig. Men å andra sidan tar det en hel del tid. Frågan är om jag ska prioritera bloggandet eller inte? Men det lutar nog att jag ger det ett försök i alla fall. Så får vi se hur det går.

Bjuder så här som en liten start på ett par bilder som belyser vad vi pysslar med om kvällarna så här precis efter jul.

 Maken och jag har gett oss på att lägga ett 1000-bitars pussel. En rogivande sysselsättningen som speciellt min man älskar. Han har varit bortrest nu under två dagar. Och så snart han kom hem mer eller mindre kastade han sig över pusslet igen. Även pojkarna hjälper till och just nu sitter vi alla fyra och pusslar.
Under jullovet ägnar vi oss också åt att spela sällskapsspel. Vi fick Ticket to ride i julklapp och det har vi spelat flera gånger redan. Idag och även ikväll har pojkarna spelat  Utmaningen som vår stora kille fick när han fyllde 10 år nyligen. Det har engagerat mer eller mindre hela dagen. Att 10-åringen velat spela så mycket är ingen förvåning. Men att han lyckats få sin lillebror att spela med honom hela tiden är däremot ett smärre mirakel! Han är nämligen inte hälften så road av spel som sin storebror.

Under dessa dagar efter nyår ägnar vi dessutom kvällarna åt att försöka få vår 3-åring att vända tillbaka dygnet. Hon har nämligen lagt sig till med vanan att vara superpigg om kvällarna och inte somna förrän framemot midnatt...här om kvällen låg hon vid 23-tiden mellan oss i vår säng och "läste". Dvs hon hade en barnbok uppslagen och rabblade outtröttligt upp bokstävernas namn, sida upp och sida ner. Otroliga unge!!

Nu ska jag återgå till pusslandet med maken. Sen ska även jag lägga mig i tid. Duger inte att äta frukost framemot 11 nu längre när jag börjat jobba lite smått igen.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Kul att äntligen få se att ni lever ;) Gott Nytt År på er och hppas vi kan ses snart!! KRAM

smultron sa...

Jag och lilltösen gillar också att lägga pussel men fattar inte alls hur en sån där pusselmatta funkar. Hur 17 ska man kunna rulla/vika ihop den utan att bitarna ramlar omkring? God fortsättning!

Makena sa...

Johanna: Klart vi lever! :-) tack det samma!

Smultron: ÅPh vad kul med en kommentar från dig! Jo voran pusselmatta funkar kanon. Det är ju som ett papprör med som går att ta i sär i tre delar. Man bara rullar upp pusslet på det och det funkar fint. Kanske ngn enstaka bit som far lite fel bara :) Superbra uppfinning! Skulle annars inte funka att ha ett så stort pussel igång här med alla småttingar som ränner omkring ;-) God fortsättning till dig med!!