torsdag 27 januari 2011

Äta och måla till Mozart

Musik är underbart. Och inte minst barn älskar musik. Det vet alla som har barn omkring sig då och då. De småsjunger och nynnar när de leker. De gör ljud av olika slag i tid och otid kan man tycka. Men för barn är musik och  ljud ett naturligt uttrycksmedel. Därför känns det för mig självklart att ha mycket musik i mitt arbete med barnen. Och då tänker jag inte bara på sångsamlingen vi har varje förmiddag som innehåller sång, rörelse och instrument. Musik är ju så mycket mer!

Idag provade jag t ex att spela klassisk musik under lunchen. Det var väldigt rogivande och gav ett lugn över måltiden. Barn som var fort färdiga hade inte lika bråttom iväg, utan satt och lyssnade lite innan de bad att få gå. Och även för mig själv var det härligt att kunna lyssna till Mozart medan jag delade potatis och hjälpte till här och var där det behövdes.

På eftermiddagen provade vi också att måla med flaskfärg till klassisk musik. De små verkade inte riktigt förstå hur man kan måla utifrån musiken, utan målade ungefär som vanligt. Dock satt vissa och gungade och uttryckte vad de hörde med sitt kroppsspråk. Jag lät även mina egna större barn Jojjan (6) och Nonno (8)  måla till ett stycke av Mozart. Och då märkte man tydligt att de lyssnade och översatte vad de hörde med penseln på papperet.



Eine kleine nachtmusik målad av J 6 år


Eine kleine nachtmusik målad av N 8 år. Han tyckte det lät "svenskt" sa han. Därav flaggan i mitten.


Klassikmusik vid lunchen är något jag kommer fortsätta att ha då och då. Ett enkelt sätt att skapa en harmonisk atmosfär som vi ju alla så väl behöver. Och ett enkelt sätt att ge barnen musik som de mår så bra av.

2 kommentarer:

Sjöléns sa...

Dina barn och dagbarn ska vara glada som har dig, du har ju så fantastiska gåvor av kreativitet....

/Stina

Makena sa...

Tack Stina! Blir så glad av din uppmuntran :)