fredag 28 januari 2011

Tacopizza


En stor fredagsfavorit i vår familj är Tacopizza! Ikväll när barnen frågade vad det skulle bli för mat och jag sa: "Tacopizza" utbröt jubel och lilla L 3 år började dansa på köksgolvet klappandes i händerna. När alla barnen väl samlats runt bordet och den rykande varma pizzan sattes fram var det en hop ganska högljudda och stökiga barn jag fick omkring mig. Jag sa då att de skulle lugna sig lite så skulle jag sätta på klassisk musik. "Mozart?" frågade Nonno och när jag jakade utbrast han: "Yes!" Lugnet lade sig och stundvis åt vi under tystnad medan toner ur Mozarts symfonier fyllde köket. Fascinerande hur musiken kan lugna och påverka så markant..

Här kommer receptet:

Pizzabotten:
6 dl vetemjöl (jag tar dock 4 dl fullkornsdinkel och 2 vete)
3 tsk bakpulver
salt
75 g smör
2 1/4 dl mjölk

Smält margarinet och blanda det med mjölken. Blanda i en annan bunke ihop mjöl, bakpulver och salt. Häll sedan i mjölblandningen i mjölkblandningen och rör snabbt ihop till en deg. Kavla ut degen i en smord långpanna.

Fyllning 1

500 g kättfärs
1 pkt krossade tomater
1 paket tacokrydda
pressad vitlök

Stek köttfärsen och tillsätt de övriga ingredienserna. Låt småputtra några minuter.

Fyllning 2
3 dl cremefraich eller turkisk yougurt
2 dl majonäs
salt
vitpeppar
riven ost

Rör ihop allt utom osten.

Bred ut första fyllningen på pizzabotten. Bred sedan över den andra fyllningen och avsluta med riven ost.. Grädda i ugn på 225 grader i 10-15 minuter. Servera med en god sallad!

Trevlig helg önskar jag alla er som läser!

3 kommentarer:

Charlotta sa...

Måste prova detta! Trevlig helg!

Sjöléns sa...

Det lät väldigt gott, får prova det när det passar

/Stina

Makena sa...

Charlotta: Kul!

Stina: Ja gör det! Jag har själv fått receptet av Jenny S :)