fredag 14 januari 2011

Fredagsgott?

Libanesisk kyckling spontant toppad med lite cashewnötter

Hos oss gäller visserligen endast tre stående favoriträtter på fredagarna; tacos, hamburgare eller pizza. Men för er som inte har så enspåriga barn, eller barn överhuvud taget kan kanske libanesisk kyckling vara nått att prova på fredagskvällen. Vi åt det här om kvällen och både jag och maken älskade det!! Barnen var däremot minst sagt skeptiska. De tyckte det var för starkt helt enkelt. När vi åt kände jag att det skulle vara jättegott med nötter till. Så jag slängde på lite cashewnötter jag hittade i skafferiet och det var mycket riktigt en hit! Nästa gång rostar jag nog dock nötterna först. Förutom nötter hade vi ris, ugnsrostade rotgrönsaker och en grönsallad till. Denna rätt är lättlagad men kräver lite planering då kycklingen ska marineras i kylen under natten. Men marinaden går snabbt att blanda till och på fredagskvällen är det ju skönt att redan ha kycklingen hackad, marinerad och klar och bara steka på i stekpannan.

Inga kommentarer: