onsdag 19 januari 2011

H över halva vardagsrumsgolvet

Ja, nu har terminen dragit igång på allvar och med den har nya idéer börjat spruta! Imorse vid morgon thét kom  jag på ett nytt roligt sätt att leka med bokstaven H. Idén sattes sedan i handling fram på förmiddagen...

Barnen och jag vek ihop mattor och en liten filt och la dem på golvet så att det bildade ett H. Vi studerade först tillsammans H skrivet på ett papper och jag frågade barnen hur vi skulle lägga mattorna för att de skulle bli ett H. Här nedan ser ni resultatet!


Barnen fick sedan gå på H:et fram och tillbaka och med hela kroppen uppleva dess form. När vi provat det ett tag, introducerade jag sedan en liten egen komponerad visa (se nedan) och vi sjöng tillsammans den enkla refrängen medan vi gick (svängigt) på vårt H.


När vi rockat på en stund med H-refrängen introducerade jag första versen med tillhörande rörelser. De apade efter, skrattade och sjöng! Så fortsatte vi att gå på H.et och sjunga refrängen. Vers två och tre lärde vi oss också sen allteftersom och det hela blev mycket roligt och lyckat. Melodin är mycket enkel. Improvisera!

Det är detta jag älskar så mycket med mitt jobb! Att få en idé, prova den på barnen och sen se deras entusiastiska respons! Denna ålder är verkligen tacksam att jobba med och nästan allt man föreslår möts med glädje och glada tillrop. Så härligt!


H-visan

Refr
"Hå, hå, hå, hå hå...
Vi går på vårt Hå" ( repetera)

Vers 1
   H som i mitt hår (dra busigt i håret)
H som i min haka (håll i hakan och skaka lite)
H som i att höra (sätt handen bakom örat och låtsas lyssna)
och H som i min händer! ( lyft armarna i luften och skaka på händerna)

Vers 2
H som i hare (hoppa som en hare)
H som i häst (gnägga)
H som i hundar (böj dig fram och skäll som en arg hund)
och H som i höns! (sätt tummarna i armhålorna och kackla)

Vers 3
H som i hoppa (hoppa)
H som i halt (halka med fötterna på stället)
H som i halta (halta )
och H som i halka! (halka omkull på golvet!)

Stick
"h", "h", "h", "h", "h" (gör h-ljudet)
Ja, så låter Hå  repetera

Inga kommentarer: