måndag 17 januari 2011

Härlig med slask, kramsnö och en snögubbe som heter Harry!

Imorse när jag såg ut genom fönstret tänkte jag; oj då idag blir det inte roligt att leka ute. Men oj så fel jag hade! För det finns ju massor av roligt att göra när det är slaskväder insåg jag så fort jag kom ut med mitt lilla 3-årsgäng. Barnen mer eller mindre kastade sig över spadar och vattenpölar och började ösa, hoppa och blöta ner sig. De åkte kana ner för de småisiga snöhögarna och så var det ju KRAMSNÖ!! Kramsnö har vi ju knappt haft på hela vintern!! Tillsammans gjorde vi så en snögubbe. Eftersom denna veckas bokstav är H och vi så smått börjat lära oss en H-ramsa om Harry och haren Herman, fick snögubben heta Harry. På huvudet fick han gräs till hår, istället för hatt. Är han inte snygg säg!
Harry i egen hög person! 


Sen hittar ju Harry en hare i ramsan, så då fick vi ju göra en liten Herman också.

Haren Herman

Ramsan är en klappramsa och vi klappar i takt på knäna. När vi kommer till: "två steg i taget..." klappar vi dubbelt så fort. Denna ramsa är ju lite krånglig för 3-åringar. Men förutom att bara klappa så dramatiserade vi ramsan också genom att göra långa öron med armarna, se ut som arga hundar och hoppa på golvet. Då blir det helt plötsligt en rolig lek av det hela också.

Harry har hittat en hare (4 klappar)
Haren heter faktiskt Herman (4 klappar)
Han har hellånga öron och hoppar sig fram, (4 klappar)
hoppar sig fram (2 klappar)
Hundar kan han inte med! (4 klappar)
Dom är så häftiga och hemska i humöret (4 klappar)
När Herman ser en hund får han bråttom.(4 klappar)
Då hoppar han (inga klappar)
två steg i taget, två steg i taget, två steg i taget (9 klappar)
HEJ! (en klapp)

Inga kommentarer: