tisdag 25 januari 2011

Två och två kommer russin, makaroner och ärtor!


Förra veckan jobbade vi lite med siffran 2. Jag gjorde då så att jag tog fram en massa tallrikar och la olika typer av småplock på dem; russin, pastaskruvar, makaroner, kikärtor, solrosfrön, pärlor och knäckformar. Man tager vad man haver i sina skåp...

Sen fick barnen välja vilken färg på papperet de ville ha och jag ritade siffran 2 högst upp. Tvåorna fick de då först stryka lim på och sedan strö glitter över. Sedan var det bara att sätta igång att limma fast småplocket, två i taget på papperet. Detta var roligt, engagerande och lärorikt. 

Att gång på gång ta två stycken av någonting från tallrikarna och så limma fast på sitt 2-papper hjälper barnen att förstå hur mycket två är. Samtidigt ser barnen sin glittriga tvåa och kan på ett naturligt sätt koppla ihop antalet med hur siffran ser ut. Att barnen verkligen lärt sig något av detta fick jag någon dag senare bevis för då min 3-åring plötsligt pekade på 2.an på en klocka och sa: "Det där är två!" 

 
Så här såg slutresultatet ut för ett av barnen.


Min 6-åring fick istället jobba med siffran 12, då 2 var på tok för enkelt och tråkigt. Med en 12:a blev detta pyssel helt plötsligt en utmaning även för henne! Och såklart kan man jobba så här med vilken siffra man vill. Tycker dock själv att det blir tjatigt för barnen om vi gör på samma sätt med alla siffror, så med siffran tre ska vi göra något annat. Ni får se senare vad!

Inga kommentarer: