lördag 15 januari 2011

Jobbar på att vara ledig

Lördagsfrukosten är serverad!

För en tid sedan var jag på en s k Tyst retreat i min kyrkas regi. Det innebar att jag och en grupp människor åkte till församlingsgården och var tysta i fyra dygn. Tystanden avbröts bara av att vi bad skrivna böner tillsammans och små appeller som retreatledaren höll två gånger om dagen. Under en av dessa appeller talade han om att "Komma ner i varv." Att när vi ska vila, ska vi inte vila upp oss, utan vila ner oss. Pekade på hur speciellt vi västlänningar har mkt svårt att verkligen vila när vi är lediga. På semestern målar vi om huset eller renoverar sommarstugan. På helgerna ska vi hinna städa och åka på en massa aktiviter. Så när vi sedan kommer tillbaka till arbetet är vi helt slutkörda...Han sa sedan under denna appell:  "När jag arbetar, jobbar jag på att arbeta. När jag är ledig jobbar jag på att vara ledig!" Detta har jag tagit med mig och jag försöker leva så. När jag arbetar, vill jag ge allt i arbetet! Men när jag sedan är ledig jobbar jag verkligen på att vara just ledig.

Idag är det lördag. En ledig dag. På lördagar gillar jag att sova så länge det går. Idag blev det till 8:45 (med vissa avbrott). Sedan tycker jag om att äta en god frukost som tar lång tid och skiljer sig markant från våra vardagsfrukostar. På vardagarna äter vi bara var sin tallrik havregrynsgröt. Snabbt, enkelt och mättande. Men på helgerna vill jag duka upp med fil, olika musli, gott bröd, flera pålägg, löskokta ägg, färsk frukt och lyxig juice. Imorse ansträngde jag mig lite extra och hällde upp musli och flingor i fina skåla och fat. Hällde upp juicen i min favorit tillbringare och tände ljus. Och barnen märkte det! "Åh det känns ju som en restaurangfrukost!" utbrast Nonno. "Mamma hur kom du på att göra så här fint!" undrade Boppo. Och alla barnen åt mer lugnt och stillsamt än de annars brukar göra. Härlig lördagsfrid! När barnen började troppa av gjorde jag i ordning te och tog fram en bit mörk choklad och satt sedan och läste några kapitel ur Bibeln. Ljuvligt! Efter frukosten drog jag mig tillbaka till sängen och läste i min roman och slumrade till lite igen...Idag är det lördag och idag jobbar jag på att vara ledig!

Inga kommentarer: