söndag 9 januari 2011

Idag blir hon 6 år!

Här sitter hon mellan sina bröder och är tärna på sin älskade fasters bröllop i sept 2009. "Viktigare" liten dam får man leta efter!!

Idag blir hon sex år. Vår underbara, viljestarka, envisa, intelligenta, smarta, kärleksfulla tjej. Sex år! Hon vårt envisa och färgstarka barn (här, här och här kan du läsa om hur vågorna gått höga ända sedan stormnatten hon kom till oss.) Och som hon har vuxit. Både på längden (ja hon har faktiskt vuxit ikapp sin bror som är 8 år) och i mognad. Viljan finns såklart kvar. Men borta är de otroliga utbrotten och kraftmätningarna. Nu går det oftast att under hyfsat lugna former prata i stället, även om det kan komma ett vrål då och då. Och hon har blivit så fantastiskt lugn, harmonisk och följsam. Och hon pratar. Som inget annat barn njuter hon bara av att helt enkelt sitta och prata. Och hon pratar annars också, för att inte säga jämt. Ständigt har man henne runt sig pratande eller frågande om något. Eller så sjunger hon. Men samtidigt har hon nu också lärt sig vara förnöjd och leka själv. Det har tidigare nämligen inte varit denna damens melodi.Och hon leker med sin lilla syster som nu hunnit bli 3 år. Favoritleken är "att leka hund" och då turas de om att vara hund och matte. För mig och barnets fader är det helt obegripligt hur denna lek kan vara så rolig. Men dagligen ska det lekas hund och båda tjejerna är så nöjda och glada (om inte Nonno kommer och vill vara hund förstås, då kan det vina i knutarna.)

För några veckor sedan lärde hon sig läsa också. Jag lånade hem en enkel bok; "Dubbelpinnen" och med den knäckte hon koden och boken lästes om och om igen åtskilliga gånger. Sedan dess läser hon allt hon kommer över. Från mjölkpaket och reklamskyltar till enstaka ord och meningar i mina tjocka romaner. Hon går nu i en 5-års grupp tre dagar i veckan och hon blev påtagligt besviken över att hon inte skulle börja i skolan nu efter jullovet. Hon trodde nämligen det och är verkligen sugen på att börja skolan på riktigt! Precis som hennes äldste bror Boppo var i samma ålder. Hon vill att jag ska göra mattetabeller åt henne liknande dem pojkarna får i läxa och hon klarar snabbt enkla additioner under tio. Jag var ett tag inne på att hon skulle få börja i förskoleklass ett år tidigare. Men insåg sedan att hon nog trots allt behöver få vara hemma ett år till. Det är ju sista året jag får ha henne hemma såhär. Sedan kommer skolan och hon blir borta mer och mer som skolpojkarna är nu. Vill allt ha min goa tjej här hos mig så länge det bara går! Visst kräver hon mycket nu också som hon alltid gjort. Man kan till och med bli stressad av henne fast hon bara sitter tyst på en stol. Energin runt henne är så stark! Men det är så dyrbart att få all den tid man kan få. Prata om allt mellan himmel och jord och svara på hennes oändliga frågor. Min härliga dotter som blir sex år idag. Högst på önskelistan står en sminkdocka och det ska hon få, tillsammans med andra saker hon önskat sig. Och hon ska få välja mat och film och känna sig firad och uppassad som den ljuvliga prinsessa hon faktiskt är!

Grattis på födelsedagen min härliga unge!!

3 kommentarer:

Esil Agni sa...

Envisa barn blir mycket bra vuxna. De ger sällan upp, trots motgångar. Vet en som inte "överlevt" höstperioden, utan envishet och Guds hjälp.

Anonym sa...

Just det, det var 9 jan hon föddes! Redan 6 år, kändes nyss som hon var tre och vi hälsade på. Emmis är likadan, och njuter av förskoleklassen där hon kan få utlopp för all vetgirighet. Så mysigt! Även vår viljedam har en lugn period nu, där man något mer kan resonera om saker, men springer överallt - det gör hon fortfarande. Försvinner väl i tonåren...:)

Kram och hälsa Grattis!!
Lotta Willén

Makena sa...

Inga-Lise: Ja det tvivlar jag inte en sekund på. Det ska bli mkt spänannde att se vad det ska bli av min lilla envising :)

Lotta: Ja tiden går väldigt fort!! Nu är det min bebis som är 3 ;-) Kul att E börjat förskoleklass. Hon är född i nov 04 va om jag inte minns helt fel. Kram och hälsa familjen!