onsdag 26 januari 2011

En tre-vlig gubbes födelse i min hjärna


Idag har vi (som ni säkert redan gissat) pysslat med siffran tre. Jag letade efter nya idéer, men hittade inget jag föll för. Så började jag spåna själv. Tänkte var finns antalet tre? Tänkte lite på vinter, finns det något där? Ja men snögubbar såklart! Tre runda cirklar. Klockrent. Dem får de måla vita och så kan ju cirklarna vara i olika storlekar, så får vi in minst, mittemellan och störst också. Men det blir ju bara tre en gång. Tre om och om igen vore ju bra.  Knapparna såklart! De får välja tre knappar ur en burk och limma fast. Och så kan ju snögubben ha en trekantig hatt också. Tre hörn! Och i varje hörn kan barnen få limma fast något litet. Pärlor kanske? Ja, det blir bra. Och så öga, öga och näsa. Där har vi tre igen....

Ja, sådär ungefär funkar jag när jag kommer på nya idéer. Jag har tema en siffra, en bokstav, en årstid eller vad det nu kan vara. Och så sätter inspirationen bara igång. På några minuter kan ett helt koncept vara klart. Denna gång var det siffran tre och vinter som jag gick igång på. Jag älskar att vara pedagogisk haha!

Och barnen köpte så snällt alltihop med glada tillrop. Ja! Vi ska måla! Ja! Vi ska kladda med lim! Lycka när man är tre eller fyra år. De fick även klippa gubbarnas hattar och fyraåringen klarade till och med att med hjälp klippa ut en av cirklarna som är i kartong. 


Här är produktionen i full gång. Vi började med att klippa ut alla delarna. Sen fick barnen måla cirklarna vita och vi pratade om störst, minst osv. och räknade cirklarna; en, två, tre. Medan cirklarna sedan torkade fick barnen limma fast en 3:a på hattarna och så döpte vi gubbarna till "Gubben 3". Vi pratade om triangelns tre hörn. En, två, tre. Och så limmades hattarna fast på ett blått papper. Barnen fick välja tre pärlor ur en burk i tur och ordning och satte sedan fast dem på limprickar som jag duttade i varje hörn. Vid det här laget började cirklarna vara hyfsat torra och barnen smetade lim på dess baksidor med små penslar och satte fast på papperet. Så var det dax att välja tre färgglada knappar var. Du gissade rätt. En. två, tre igen. På med massa lim och så satt knapparna där som en smäck. Så var det bara ansiktet kvar. Det fick bli grönpepparkorn till ögonen och näsan. Tillsist fick barnen måla en glad liten mun på sin snögubbe och så var det klart.

Allt detta innehöll ju många moment, men barnen var så duktiga och uthålliga och jobbade med sina gubbar. Det märktes att de tyckte detta var roligt och då orkar man också, fast man är liten.


Så här fina blev snögubbarna. Och barnen var mycket stolta när de sen fick visa sina föräldrar vad de gjort och ta med sitt konstverk hem! Gubben 3 var född och kunde nu lämna plats för nya idéer att spira i min hjärna.

Inga kommentarer: