måndag 20 september 2010

Veckans bokstav


Förra veckan började jag med något vi kallar för "Veckans bokstav". Syftet med det är inte alls att försöka leka skola med barnen på ett sätt de inte är mogna för, utan helt enkelt möta den nyfikenhet på bokstäver som finns hos ett par av mina dagbarn och då samtidigt väcka intresset hos dem som ännu inte upptäkt detta. Det hela sker på ett mycket lekfullt sätt, då jag tycker det viktigaste i förskoleåldern är trygghet och den lustfyllda leken!

Jag började förra veckan med A och fortsätter sedan i alfabetets ordning vecka efter vecka. Som en introduktion första dagen visar jag bokstaven på ett kort, både versalen och gemenen. Jag säger vad den heter och hur den låter och barnen får säga efter. Sedan skickas kortet runt och barnen får titta närmare på den och om de vill följa dess form med fingret. Sedan sätts bokstavskortet upp på en central plats där alla ser den under veckan.

Under veckans gång leker vi sen på olika sätt med bokstaven. Ofta får jag en spontan idé och så gör vi det. Förra veckan då vi var i skogen, kom jag t ex på att vi kunde bygga "A:n" med pinnar. Barnen tyckte det var kul och en massa A:n fyllde snart en stor flat sten där mitt i skogen. När vi sedan lekte fantasilek bland träd och stenar upptäkte jag en gren som såg ut som ett stort A om jag bara lade dit en pinne. Visade barnen och de tyckte det var spännade att plötsligt hitta ett så stort A mitt leken!

Ett annat sätt är att skicka runt en sten och när man håller i stenen får man försöka hitta på något ord som börjar på den bokstaven. Om man inte kan hjälps vi åt och sedan kan man få rita "sitt ord" och jag skriver vad det är, t ex apelsin. Min 5-åring som redan kan skriva lite vill förstås skriva själv. Dessa små bilder ska jag sedan samla till barnens egen alfabets bok.

Idag började vi så med B. Då kom jag på att lägga olika saker på B i en tygpåse, en sak i taget. Vi sjöng en liten improviserad visa: "Jag har en liten påse, jag har en liten påse, kan du gissa vad det är?" och så skickade jag runt påsen och barnen fick känna från utsidan och försöka gissa vad som gömde sig i. Jag tog i tur och ordning; en boll, en bil och en liten bok. Barnen tyckte det var roligt och spännande och sa: "Igen!", "Igen!" för varje gång. För varje sak gjorde jag dem också uppmärksamma på "b-ljudet" i början av varje fynd i påsen. Mycket uppskattad lek.

I eftermiddags när vi var ute i sandlådan gjorde jag spontant ett B med fingret i sanden. Och så kom vi på att lägga stenar i bokstavsspåret. En annan dag kanske vi lägger röda nypon i stället, då sandlådan omges av en massa nyponbuskar.

Imorgon tänkte jag att de ska få leta saker på b ute. Kom ju på att det finns en massa saker som börjar på b ute i naturen; blad, blomma, blåbär, barr osv. 5-åringen ska sedan också få försöka skriva orden de hittar på speciella lappar som jag tänkte vi kunde samla i en kista och kalla "Vår hemliga ordkista". Men bara om lusten finns där! Jag vill på intet sätt påtvinga någon skrivträning, utan allt ska ske i lust och glädje. För som sagt. Den glädjefyllda leken är ledordet här hos mig! För varje bokstav kommer vi säkert på nya sätt att leka vår veckas bokstav. Vi ska improvisera och ha roligt och samtidigt lära en massa nytt!

2 kommentarer:

Esil Agni sa...

Är man inte mogen för det, så väcks intresset. Det är ju där det börjar. (Vet ju fröken Maria)

Makena sa...

Jo men jag vill ju inte hålla på med saker som går över barnens huvuden som de inte fattar. Det gagnar dem inte och kan istället få dem att tro att de inte kan. Det viktigaste är leken för det är i leken barn lär sig en massa och det kreativa sinnet utvecklas. Kan man då genom lek väcka intresset för bokstäver, skrivande och läsande på ett lustfyllt sätt tror jag de har med sig den känslan när de börjar i skolan och har det hållits på en för dem begripbar nivå får de också med sig känslan av att förstå och kunna och får gott självförtroende inför läsinlärningen. Det är min filosofi iaf :)