tisdag 12 april 2011

Virkade rosor på 5 minuter!


Ett litet projekt jag håller på med nu och då är att sortera in alla mina sy och pysselsaker i sådana här söta burkar. I dem ska jag ha knappar, virknålar, trädrullar, måttband, fina band och allt sånt där man behöver när man pysslar. Idén att virka hättor med rosor har jag fått från Elsas fina virkblogg  som jag också skriver om här. Själva hättorna har jag gjort precis som hon beskriver.Rosorna och bladen däremot har jag gjort med lite egen improvisation. Här kommer den mycket simpla beskrivningen:

Makenas virkade femminutersrosor och blad 

Ros:

Garn: Ett ganska tjockt gammelrosa restgarn av okänt ursprung
Virknål nr 6

Lägg upp 2 luftmaskor

varv 1: Virka 6 fasta maskor i andra luftmaskan från nålen.
varv 2: Virka 2 fasta maskor i de 6 fösta fasta maskorna.

Klipp av garnet så att du har en liten bit kvar. Med denna viker du liksom in andra varvet och formar det hela så roslikt som möjligt. Fäst tråden när du är nöjd.

Blad:


Garn: ett grönt restgarn av okänt ursprung. Medel tunt eller nått...

Virknål nr 3

varv 1: virka 12 luftmaskor
varv 2 virka en fast maska i varje luftmaska

Vik det på mitten så att det formas till ett litet blad. Sy ihop bladet på baksidan med sytråd i liknande färg. Sy fast bladet under rosen.

Så det var mina supersnabba rosor det! Nu ska jag sätta mig i soffan  och försöka mig på att sticka sockar och mysa lite tillsammans med mina grabbar som ser Barcelona spela kvartsfinal i Champions League.

Vad gör ni ikväll?

4 kommentarer:

FarmorMormorA sa...

Smart med glasburkar där man kan se vad som ligger i. Och fint med dessa virkade "hattar" på.

Maja sa...

Hej!

Vad roligt att du hängde på oss i föreningen! Hjärtligt välkommen! Jag lägger till dig i länklistan då? Jättesöta hättor, har faktiskt gjort en liknande själv som jag har på en av burkarna i köket. Fint att ha flera samlade i grupp så där!

Hälsningar från Maja

Indianerna sa...

Väldigt fina hattar!
Det kanske du kan lära mig på Kållandsö i sommar: )

Lisa

makena sa...

Hundra procent husmor: Hej! vad kul med en ny besökare! :D Och visst är det smart och fint med. Och lätt att göra med :)

Maja: Så jag är medlem nu alltså. Ojoj. Känner mig väldigt liten i sammanhanget. Men detta kanske kan sporra mig ytterligare. Tack för att du är så uppmuntrande!!

Lisa: Visst kan jag det! Det är inte svårt alls! :)