fredag 8 april 2011

En elastisk avmaskning gjorde susen för kjolen!


Kjolen blev ju inte riktigt bra ändå. Den hårda avmaskningen var helt enkelt för tajt! Så igår trädde jag ett garn av avikande färg igenom den översta raden av maskor. Nåja, så gott jag förmådde se vilka som hörde vart. Och så rev jag upp avmaskningen och stickade några nya varv med resårstickning för att skyla över lite där jag tappat maskor vid upprivningen. 

Sen hittade jag en beskrivning på hur man gör en elastisk avmaskning! Och efter ett tag förstod jag hur man gör och det blev jättebra! Gjorde så en snodd.  Ja ni vet en såndär som man gjorde på fritids och stod i evigheter och snurrade två garn trådar som man satt fast i sin låda eller så. Jag tog en kökslåda denna gång. Sen trädde jag snodden upp och ner en liten bit ner i resårstickningen så att man kan knyta en liten rosett i midjan med. NU kan jag känna mig riktigt nöjd med kjolen och den blev mycket skönare att ha för Lilla L. Jag kom också på att det ju är en finfin idé att ha en stickad kjol på den lilla rumpan så här i tidiga kyliga våren. Värmer gott när hon ska sitta i sandlådan eller för all del i en vattenpöl i sina ofodrade galonisar.

Och hoppas ni inte får hicka nu, men nu tänkte jag vara så förmäten att jag, som knappt kan sticka själv, försöka mig på en liten skola för hur man gör en elsatiskavmaskning. Hoppas det blir begripligt.


Sticka först två maskor som vid vanlig avmaskning. 


Lyft sedan som vanligt den första över den andra. MEN låt den nu inte glida av vänsterstickan som du vanligtvis skulle ha gjort! 


För nu ska du istället sticka in den högra sticka bakom den maskan du just lyft över på vänsterstickan och sticka den som vanligt.


Nu har du åter två maskor på den högra stickan.
Sen låter du båda maskorna glida av vänsterstickan.


Då ser det ut såhär! Och sen är det bara att göra likadant om och om igen tills hela arbetet är avmaskat. Blir en lös och härlig avmaskning som jag bara har kunnat drömma om tidigare. Nu kan jag! Och hoppas du förstod så att du nu också kan.

Ha en trevlig fredag!


2 kommentarer:

Maja sa...

Hej, igen!

Vad bra du fixade till det med avmaskningen! Och tack för att du delade med dig av tekniken! Det där har jag faktiskt aldrig gjort... Måste prova, nästa gång jag har anledning! Vad blir nästa stickprojekt för dig då?

Ha en fin lördag!

/Maja

Makena sa...

Det var ju otroligt att jag kunde lära DIG något! Nu blev jag lite stolt :) och nästa stickprojekt? Vet inte riktigt. Har just virkat klart en Emes-ruta och sen tänkte jag göra klart ett annat virkprojekt. Och så har jag nyligen lånat en virkbok på bibblan (hittade ingen rolig stickbok) så det kanske blir ett virkprojekt istället...men snart ska jag allt hitat ngt nytt att stciak också!!