söndag 24 april 2011

Godare än O´boy!


Ibland har jag nästan känt mig som en elak mamma som så sällan låter mina barn dricka varm choklad. Då det innehåller en massa socker tycker jag inte det är dryck man dricker titt som tätt. Men nu kan jag med gott samvete ge dem något annat som de tycker är lika gott, eller till och med godare! Genom LCHF har jag nämligen lärt mig att göra äggmjölk! Det är en dryck som består av ägg, smör, vatten och ev någon valfri smaksättning. Tyckte själv inte att det lät gott när jag först hörde om det, men nyfiken som man är provade jag i allafall! Jag smaksatte min med kakao och en tsk honung och erbjöd barnen att smaka. Och det vart lysande kritik. Alla gillade det! Speciellt Jojjan som sa att det till och med var godare än O´boy! Och hon bad genast om att få ett glas till. Sedan dess har hon i tid och otid tjatat om att få äggmjölk! Ett synnerligen gott betyg. Det fina med äggmjölk är att det inte bara är gott, utan också väldigt näringsrikt och mättande! Ägg innehåller förutom såklart protein en massa vitaminer och antioxidanter och är bland det nyttigaste man kan äta och smör (riktigt!) är bra fett som kroppen behöver. Så detta känns riktigt, riktigt lyckat! Här kommer receptet:

Äggmjölk


2 ägg
25-50 g smör
2-3 dl kokande vatten

Förslag på smaksättningar:

Honung
Kakao
Kanel
Vanilj
Kardemumma
Saffran
Mynta
Citronmeliss
Grädde
Kaffe
Bär 

Gör så här 
1) Koka upp vatten och tillsätt äggvitorna. Mixa en stund medan det kokar någon minut.
2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter.
3) Tillsätt äggulorna och valfri smaksättning. Vispa ihop. 
4) Häll på kokande äggvitevatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.

Den går att använda både kall och varm och passar även i kaffet! Ska man värma upp färdig äggmjölk igen görs det bäst på spisen under omrörning.



Om kvällarna hädanefter blir det äggmjölkschoklad barnen ska få i magarna innan läggdax. Mumsigt!

3 kommentarer:

Emy sa...

Hejsan!

Klart jag länkar till dig! :-) Var ju superbra att du förklarade det här med skärtorsdagen då jag tror att många inte vet hur det ligger till...
Och givetvis tog jag inte illa upp av din kommentar till godisarmbanden! Det är väldigt mkt socker i det mesta och våra barn får i sig mkt mer av den varan än vad vi själva gjorde som små och socker är måhända gott men absolut inte nyttigt i för stora mängder... Så visst kan jag hålla med dig i din kommentar om godis! ;-)
Ha det gott och fortsatt trevlig påsk!

/Emy

Emy sa...

Åh en sak till, tack för receptet, ska prova det! Annars brukar vi alltid göra egen varm choklad här hemma istället för köpt på så sätt är det lätt att hålla koll på sockermängden! Och det tar inte mkt längre tid än det gör att fixa varm o'boy!

Fick ett toppenalternativ till kanelbulle av en väninna som är dietist; ta en polarkaka, bre på smör, ha på kanel och en gnutta råströsocker. In i micron ca 5 sekunder och vips har du en kanelbullemacka! ;-) Bra alternativ till vanlig kanelbulle! (dock inget LCHF recept... ;-) )

/Emy

Makena sa...

Nej jag brukar inte heller göra O´boy utan göra varm choklad på mjölk och kakao och socker. Så det är väl inte så farligt egentligen. Men eftersom det ändå är så mkt socker jämt så undeviker jag det jag kan. Och tycker det känns onödigt. De brukar få varm choklad till utflykter och dyl och någon gång ibaldn på vintern när man vill mysa lite extra. De klagar dock på att många av deras kompisar får det varje morgon typ. Och det kan jag inte gå med på.