lördag 30 april 2011

Köttfärsbåtar



Just nu gratineras fyra fina köttfärsbåtar i ugnen. Vad köttfärsbåtar är? Jo det är en fiffig rätt man lätt kan slänga ihop exempelvis till lördagslunchen om man har tacoköttfärs över från gårdagen. Här blir det ofta köttfärs över, då jag brukar steka upp ganska mycket. Dock blir det oftast för lite för att räcka till hela familjen nästa dag igen. Det är här båtarna kommer in. Jag har nämligen sett att man kan fylla aubergine med köttfärs och gratinera i ugnen. Detta fann jag en gång då jag googlade på aubergine. Där och då föddes så mina köttfärsbåtar. Jag såg ju direkt att en aubergine delad på längden ser precis ut som en båt. Det ser ju vem som helst! Kallar jag det köttfärsbåtar låter det ju också så mycket roligare än köttfärsfyllda auberginer och chanserna att barnen ska köpa det ökar markant! Här kommer receptet:


Köttfärsbåtar ca 4-5 port (räcker gott och väl till mig och barnen när maken jobbar)
2 auberginer
färdig stekt och kryddad köttfärs (ca 300-400 g)
en slatt chilisås
2 dl cremefraich
1 dl grädde
riven ost (jag tar prästost)

Dela auberginerna på längden. Gröp ur och lägg innehållet åt sidan.
Stek upp köttfärsen i smör eller olivolja och tillsätt sedan aubergininnehållet och låt det steka ihop. Tillsätt chilisås. 
Salta och peppra efter smak.

Sås

2 dl cremefraich
1 dl grädde
ev 1 msk philadelphiaost om du har hemma
riven ost (jag tar prästost)

Koka upp grädde och philadelphia och tillsätt cremefraiche.
Låt puttra någon minut.
Tag bort grytan från värmen och häll i ett par nävar riven ost.
Peppra.

Lägg de urgröpta auberginerna på en plåt eller i en stor ugnsfast form. 
Fyll dem med köttfärsröran och fördela såsen över båtarna. 
Strö lite extra riven ost över (eller skiva några skivor ost och lägg på)
Gratinera i ugnen ca 20 minuter

Servera med en blandad sallad. Har du kvar grönsaker från tacomiddagen är det bara att hälla ihop det i en skål så har du salladen färdig! Komplettera med mer sallad om det blir för lite. 

Klart!

Jag tycker det här är jättegott och barnen gillar det också! Dock äter de inte själva skalet utan bara innehållet. Men man kan äta skalet och jag tycker det är helt okej om det bara är tillräckligt mjukt. För att få det lite mjukare kan man steka skalen lite innan man fyller dem, eller ha dem längre inne i ugnen.

Självklart kan man använda vanlig otillagad köttfärs också. Då får man dock krydda den först som man behagar. Har man inte alla ingredienser till såsen kan man ta lite vad man haver. En gång hade jag bara cremefraiche och ost hemma. Då bara bredde jag över cremefraiche över köttfärsen i båtarna och skivade några ostskivor och la ovanpå. Det blev gott det med. 

Trevlig helg!



1 kommentar:

Sjöléns sa...

det lät gott och lchf-vänligt... du är kreativ du

/kram kram