tisdag 19 april 2011

Att lägga om sin kost


Den här rätten åt vi igår och den heter "Torskbiff med bönsalsa". Den hittar du här. Jag struntade dock i paneringen eftersom jag inte längre äter mjöl.

Jag har lagt om min kost. Låter kanske dramatiskt men det har gått förvånansvärt lätt. Det började med att mina svärföräldrar börjat äta LCHF-kost. Kort förklarat handlar det om att äta väldigt lite kolhydrater och mer grönsaker och nyttigt fett samt inget socker. Själv har jag varit väldigt skeptisk till alla olika bantningkurer och må-bra kurer mm mm som kommit och gått. Har aldrig bantat i hela mitt liv och tänker inte göra det heller. Men när mina svärföräldarar började prata om LCHF blev jag intresserad. Jag läste mer om det på nätet och helt plötsligt bara började jag utan att egentligen bestämt mig för det. Jag var ute på restaurang med mina jobbarkompisar och då hoppade jag över potatisen helt automatiskt. Vi åt hamburgare med släktingarna. Då hoppade jag över brödet utan att sakna det ett dugg. Sen har det bara fortsatt. Och nu äter jag i princip LCHF-kost. Jag äter dock havregrynsgröt och musli till frukost och äter alla frukt utan att begränsa mig som man annars ska göra enligt LCHF. Och jag trivs utmärkt! Förra veckan hoppade jag även på en sockerfri vecka. Det gick helt utan problem för mig. Jag hade dock säkert god hjälp av att jag ändå ätit väldigt lite socker under Fastan. Kroppen var redan avvand sas.

Det första som hände när jag började med LCHF var att jag slapp uppblåst mage om kvällarna. Jag brukar annars se ut som i 6.e månaden eller så varje kväll. Inte jättekul. Nu höll sig dock magen helt lugn och fin hela dagen och kvällen igenom. Nästa sak som jag tydligt märkte var att jag kände mig nöjd och belåten mellan måltiderna. Det där lilla suget som annars brukar komma då och då bara var helt borta. Fantastiskt! Och så det stora. Min lilla "bullmage" som jag dragits med i flera år och på olika halvhjärtade sätt försökt bli av med har börjat ge med sig. Och utan vidare har jag gått ner ca 2-3 kg på bara ett par veckor. Och det utan att banta och gå och känna sig hungrig. För det har jag verkligen inte gjort.


När jag först hörde om LCHF trodde jag att det skulle vara helt omöjligt för mig att inte äta bröd. Jag har nämligen varit en riktig "mackmännikska" och varje kväll innan läggdax har jag ätit te och smörgåsar. Har jag någon gång försökt låta bli, har jag blivit rytande hungrig och ändå fått gå upp igen och äta. Men nu har jag istället för smörgåsar börjat göra mig en smoothie på kvällen. Det kan jag även äta till mellanmål eller så tar jag en avocado med lite citronsaft och peppar på. Funkar alldeles utmärkt och jag är mätt och belåten. Så detta kommer jag att fortsätta med helt klart! Känns så sunt och bra och jag saknar inte alls potatis, ris, pasta och allt bröd man tidigare stoppat i sig. Här kommer receptet på min smoothie om någon är sugen på att prova:

Blåbärs smoothie 1 port


ca 2 dl grekisk yogurt
en näve blåbär
1/2 skivad banan
ca en cm riven färsk ingefära
en 1/2 msk linfrön

Mixa ihop och strö över lite linfrön. Mumsigt gott!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant diet.Jag har gått ner 7.3 kg,utan att vara hungrig.
Lisbeth

Makena sa...

Härligt att höra Lisbeth!! :D Heja, heja!