lördag 9 april 2011

Vårrapport från skogen!

Imorse tog jag en promenad i skogen innan frukost. Tänkte komma igång igen efter en månad av förkylningar som avlöst varandra. Det var så härligt! Frisk härlig skogsluft och så fåglarna som håller konsert! Jag har ju under vintern lyssnat och tittat på de fåglar som övervintrar här omkring. Har lärt mig deras läten och när man varit ute så hör man förstås talgoxarna och även grönfinkarna som sjungit flitigt sedan Januari någon gång. Även gråsparvarnas och blåmesarnas sång är välkända läten i omgivningarna. När man på detta vis är bekant med fågelsången om vintern hör man genast när det kommit någon ny. Och idag hände det! Så fort jag närmade mig skogen hörde jag genast en bofink sjunga högt och glatt på en gren.Ett sant vårtecken mina vänner! Och när jag kom längre in i skogen var det en massa bofinkar som sjöng glatt till varandra mellan träden. Så ljuvligt! Och det var fullt liv på de andra med. Hörde en koltrast sjunga ljudligt och intensivt. Såg en nötväcka klättra upp och ner för en gren på jakt efter frön och hela skogen ljöd av liv. En ljuvlig start på lördagsmorgonen är det att gå där mitt i alltsammans. Jag gick och nynnade på den gamla morgonpsalmen; "Var jag går i skogar, berg och dalar" och kände en härlig lycka över Guds underbara natur och hans godhet som givit oss allt detta att njuta av.

Inga kommentarer: