fredag 29 april 2011

En liten pedagogisk stubbe


Jag har en liten stubbe. En stubbe som jag gjort av en plåtburk, papier maché och mossa. Stubben är ihålig och har ett lock som är gjort i samma stil som stubben. Idén till stubben fick jag från sagokistan och där finns också beskrivning på hur man kan göra den. Sedan dess har jag använt den då och då på olika sätt tillsammans med barnen.

Just nu använder jag den på följande sätt:

Jag väljer först ut ett litet djur som vaknat nu på våren. Spindeln har varit på besök i stubben och denna veckan var det nyckelpigan. Jag lägger då först djuret i stubben. Sedan lägger jag även i den bokstav djuret börjar på. Sen lägger jag ner en liten lapp eller dylikt med en sång, en ramsa eller en saga som handlar om djuret i stubben. Om sedan ramsan eller vad det var innehåller något mer att spinna vidare på lägger jag även ner något sådant.

När vi sen ska samlas kring stubben säger vi en liten egenpåhittad ramsa tillsammans: 

"Här har vi vår stubbe
stubbe, stubbe, stubbe
Vad kan det va i?
Vad kan det va i?
Vi öppnar på locket
wiiiiiiiiii!!!" 

När vi säger "wiiii" öppnar jag locket med en flygande rörelse och så lägger jag locket mitt framför barnen och det lilla djuret "kryper ut" och sätter sig till rätta mitt på locket så alla kan se det. Sen börjar vi tillsammans undersöka vilken bokstav djuret börjar på. I fallet med nyckelpigan kom vi ju snart på att det ju var N. Då kommer N:et fram. Denna gången enkelt gjort av en piprensare. (Här skriver jag föresten om piprensarbokstäver) Kan även hända att jag använder en pusselbit från ett bokstavspussel eller något annat lämpligt. Jag håller upp N:et och säger hur den låter och visar tydligt hur tungan ligger i munnen. Barnen får i tur och ordning känna på bokstaven samtidigt som vi alla tillsammans om och om igen säger dess läte tills bokstaven gått runt. Därefter försöker vi komma på fler ord som börjar på N. Vi låter N-ljudet och jag kanske pekar på näsan och då kommer de på att näsa börjar på N. Så håller vi på en liten stund så länge det är roligt. Sen kommer det kanske en ramsa. Tillsammans med nyckelpigan fanns det hela två ramsor:

"Flyg, flyg Maria nyckelpiga
imorgon blir det vackert väder
då får du nya kläder"

Och en rörelseramsa...

"En liten nyckelpiga kryper på sitt blad
solen vackert skiner och hon är riktigt glad
Sju små prickar hon har på sin röda rygg
Maria nyckelpiga kryper lugn och trygg"
(Hitta på lämpliga rörelser att göra till)


Vi säger ramsorna tillsammans några gånger tills vi kan. Sen snappar jag upp att nyckelpigan ju hade sju prickar. Vips åker siffran 7 fram ur stubben. Sen åker det fram sju små prickar också som vi kan räkna tillsammans. Som avslutning sjöng vi sedan sången om nyckelpigan i handen.

"Jag har en nyckelpiga uti handen
och nu så kryper den upp för armen
och plötsligt flyger den bort sin kos
ja kanske landar den på din nos"
mel. en sockerbagare


Detta var ett exempel på vad en stubbesamling kan innehålla. Utifrån djuret byggs en liten pedagogisk stund upp. På detta sätt kan man på ett naturligt vis få med både bokstäver, siffror, räkna, saga, rim, ramsor och rörelse. Jag gillar att på detta sätt väva in olika saker på samma gång. Stubben kan man ju dessutom enkelt ta med sig ut i skogen och ha samlingen där. Det lär bli mer och mer av den varan nu när vi fått så härligt vårväder!



Inga kommentarer: