onsdag 6 april 2011

Det bidde ingen mössa, men det bidde en kjol!


Nu har jag bestämt mig!! Jag ska lära mig sticka på riktigt. Bli lika duktig som min svärmor som kan sticka sockor och koftor på löpande band eftersom barnbarnen beställer. Kunna sticka mig en kofta eller två om jag känner för det och själv kunna fylla på i raggsockslådan när de små barnafossingarna blivit förstora. Visst. Jag  kan sticka. Det vill säga. Jag vet hur man lägger upp, stickar räta och aviga maskor och det där grundläggande. Visst har jag stickat en och annan halsduk i mina dar och när Jojjan var liten stickade jag faktiskt blöjbyxor till hennes tygblöjor. Men nu vill jag bli en skicklig stickare. Så det så! Jag vill komma vidare och våga ge mig på lite mer avancerade stickmönster.

För att liksom komma igång på min nya bana som superstickare har jag till att börja med använt mig av den här fina stickbloggen. Där kan man steg för steg repetera grunderna, eller lära sig för första gången, och sedan gå vidare och lära sig nya saker. Så när jag repeterat grunderna gick jag vidare och lärde mig flätstickning vilket var helt nytt för mig. På bloggen finns en mössa som stickas i mosstickning och just flätstickning, så jag tyckte det var ett bra första projekt. Jag provstickade en liten lapp för att kolla stickfastheten och allt. Men ändå gick något fel. För jag insåg att mössa skulle bli ungefär 17 storlekar för stor eller så. Insåg senare att jag använt för tjocka tickor och för tjockt garn. Misströstade lite där ett tag, då den så kallade mössan inte skulle gå att använda. Men då slängde min make ur sig att det ju kunde bli en kjol till Lilla L istället. Smart!! Uppmuntrad av detta började jag så tänka kjol istället för mössa och stickade på. Dessvärre insåg jag när jag skulle börja minska att rundstickorna var för långa. Blev lite knivgt att sticka när det knappt räckte till. Men jag slutade helt sonika att minska och stickade några varv resårstickning istället som avslutning på kjolen. Nu i eftermiddag när jag var med barnen i skogen satt jag på en sten och avmaskade kjolen och fäste alla trådar. Dessvärre blev avmaskningen alldeles för hård så det blev inte den elastiska midja jag tänkt mig. Är det någon stickkunnig ibland mina läsare som vet om man kan rätta till det nu i efterhand? Vore i såfall tacksam. För kjolen går i nuvarande tillstånd precis över lilla rumpan på Lilla L.


Jaja. Många misstag blev det på mitt första nystartsprojekt. Men det är ju faktiskt mitt livs första klädesplagg (bortsett från halsdukar då)! Och Lilla L är supernöjd med sin nya kjol och då får väl jag vara det med. Jag har ju faktiskt lärt mig ett och annat under denna stickresas gång:

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gör det att mössan blev en kjol.Jätte bra stickat.Är sen L nöjd så var en stolt mamma.Tack för i lördags.Påskveckan jobbar jag månd,tisd, sen är jag ledig, så det skulle funka att pojkarna kom.Köpte repairsalva på apoteket och de rekommenderade histamintabletter också och det hjälpte.Tusen TACK för tipset
Kram Lisbeth

Ebba sa...

Tricket är att maska av löst. På sidan billigtgarn.net finns en bra och tydlig beskrivning på det. Har funkat för mig i alla fall! Jättefin kjol! Jag skulle också vilja testa flätstickning... Vet bara inte om tålamodet räcker. ;-)

Makena sa...

Tack Lisbeth! :)Bra att veta om påskveckan där då. Vi ska se. Och VAD SKÖNT!! att salvan hjälpte och att du fått hjälp!

Kram Maria

Ebba: Jo jag förstår ju egentligen det. var bara så länge sen jag stickade och avmaskade så att jag inte tänkte mig för. Den sidan har jag varit inne på och är sugen på att hitta någon bra tröja att "slakta" :)Och flätstickning är lätt. Kräver inte alls så mkt tålamod tycker jag. men det var kanske för att jag tycker det var så kul :)

Maja sa...

Hej!

Vilken söt kjol du har stickat! Och vad skickligt av dig att du fick till flätorna! Roligt att höra att du bestämt dig för att bli stickproffs! För mig betyder stickandet så mycket. Det är en väldigt fin avrundning på dagen att sticka en stund och få lite tanketid...

Det där med att maska av för hårt - känner jag igen från några av mina första alster. Tror faktsikt inte om det går att fixa med mindre än att man repar upp avmaskningen och gör om den. Då får man skarva med lite nytt garn eftersom garnstumpen man redan har förmodligen inte kommer att räcka till.

Men kjolen verkar ju funka fint som den är också!

Jag har förresten svarat på din fråga under din kommentar på min blogg.

Hälsningar från Maja

Makena sa...

Tack för berömmet Maja! :)Och jag kom själv på att det enda raka var att riva upp. Hade mer garn i den röda färgen så det gick bra med skarvningen och stickade dessutom några varv till. Bloggade just om hur det blev. Nu ska jag gå in och kika på vad du svarat :)

Esil Agni sa...

En sådan kjol kan man inte kalla nybörjarprojekt! Det är proffsigt!