torsdag 21 april 2011

Varför heter det skärtorsdag?


Har du någon gång funderat på varför denna dagen heter skärtorsdag? Mina pojkar sa att det var för att Petrus skar av örat på en soldat i Getsemane trädgård och en av dem sa lite skämtsamt: "Ska vi ut och fånga öron idag eller?" Jojjan var även hon inne på att det hade med skära att göra. Man skulle ju även kunna tänka sig att det har med skär som i rosa att göra. Men inget av detta stämmer. För i detta sammanhang betyder ordet skära "rena" och syftar på att Jesus under skärtorsdagen tvättade lärjeungarnas fötter. På Jesus tid gick man i öppna sandaler och mycket smuts hamnade då på fötterna. Att erbjuda sina gäster att tvätta deras fötter innan en måltid var därför en artig sed. Dock brukade det vara tjänarna, alltså de lägre stående som tvättade fötterna. När nu Jesus tvättade lärjeungarnas fötter visade han med den handlingen att han kommit till jorden som människornas tjänare.

Måltiden som Jesus och lärjeungarna sedan skulle äta var det som kallas: "Den sista måltiden". Alltså den sista måltiden Jesus skulle ha tillsamman med sina lärjeungar innan han skulle dö på korset för mänsklighetens synder. Måltiden bestod av bröd och vin som Jesus delade ut bland lärjeungarna i det att han säger: "Detta är min kropp och detta är mitt blod, så ofta ni äter det tänk på mig!"  Detta var den första nattvarden. Och sedan dess har kristna över hela jorden firat nattvarden till minne och möte av sin Frälsare Jesus. Tidigare ansågs nattvarden på skärtorsdagen vara årets viktigaste.

Ikväll hade jag privilegiet att få delta i en Getsemanegudstjänst i min kyrka. Det var så stilla och stämningsfullt med tända ljus överallt och vackra hymner om Jesu lidande och offer under Påsken. Vi firade även nattvard tillsammans. För mig är påsken den viktigaste högtiden! Och att på detta sätt få stilla sig och minnas vad som egentligen hände är oerhört dyrbart för mig. Jag blir rörd till tårar av tacksamhet till min Frälsare!

Påsken handlar inte om godis i mängd och påskkärringar, fjädrar och god mat. Något mycket djupare finns där som kristna över hela världen firat sedan den påsken Jesus gav sitt liv. Jag önskar att också du skulle finna denna djupare mening med livet och tillvaron denna påsk.

1 kommentar:

bullegarien sa...

Vilket fint "påskpynt", jag har just plockat ihop alla kycklingar och kaniner och gula fjädrar, man har så mycket "krimskrams", men det där korset och den gula buketten bakom var ju jättefint, enkelt och vackert, något jag måste komma ihåg till nästa års pyntande!!! Det är ju det som är symbolen för påsken!!!