lördag 23 april 2011

Påskaftonsfirande med grodor, blåsippebåtar och årets första sädesärla!


Idag är det påskafton och solen har strålat som aldrig förr från en klarblå himmel. När det började närma sig lunch tog vi med påsklunchen och gav oss iväg på en utflykt. Vi åkte till Lafsen, en liten idyllisk sjö mitt inne i skogen. Sommarvarmt var det och vi intog maten i shorts och linne vid ett picnickbord.


Efter maten kastade pojkarna freesbee med pappa och flickorna grävde i sanden och badade fötterna. Jojjan tog till och med av sig alla kläder och badade (!) Förtjust skrattande stod hon mitt ute i vattnet och stänkte och plaskade. Jag satte mig på bryggan med en bok och doppade i fötterna då och då, blickade ut över det gnistrande vattnet och bara insöp det vackra landskapet. Frid och lycka!


Lite senare gick jag och Lilla L till bäcken som mynnar ut i sjön och lekte. Vi byggde båtar av löv, små pinnar och blåsippor och tittade på hur de seglade iväg i strömmen. Lilla L kom även på att man ju kan kasta i kottar och se hur de åker iväg med en välda fart! Spännande och fascinerande för en liten treåring.


Runt Lafsen är det ett fantastiskt djurliv! Nonno fick syn på en groda som simmade i vattnet och så såg vi årets första sädesärlor! Senare studerade Nonno intresserat en liten ål som ringlade fram i vattenbrynet. Och plötsligt flög det över den silverglittrande sjön  en stor fågel. Vi tror det var en Trana!


En annan (eller kanske samma) groda dök senare upp på gräsmattan och hela barnaskaran följde spänt dess färd mot vattnet.


Inspirerade av grodans lustiga hoppande började de allesammans hoppa tillsammans med grodan. Ser ni grodan som befinner sig mitt på skuggan från Boppos ena ben?

En helt fantastisk påskaftonsdag hade vi vid sjön och sommaren kändes mycket, mycket nära!

Ha en trevlig påskaftons kväll allesammans!

Här blir det grillat!

Inga kommentarer: