onsdag 20 april 2011

Supergod kasslergratäng!


Det här åt vi ikväll; kasslergratäng med paprika och squash. Det var verkligen jättegott och smidigt att göra och bra LCHF mat också då både grädde, ost och ovanjordsgrönsaker ingår. Till övriga familjen serverade jag dock även fullkornsris. Alla åt med god aptit, även matkritiska 6-åringen, så därför känns det som ett säkert kort att dela med sig av.


Kasslergratäng 8 port                            

  • 1,2 kg kassler
  • 2 squash
  • 2 röd paprika
  • 2 rödlök
  • 8 dl grädde
  • 2 dl chilisås
  • 2 tsk oregano
  • 2 tsk dijon senap
  • 2 tsk salt
  • svartpeppar
  • 300 g riven ost

Servera med:

  • ris
  • grönsallad


1. sätt ugnen på 225°C

2. Koka riset enligt instruktionerna på paketet.

3. Skär kasslern i smala ca 3 cm långa bitar och lägg sen i en ugnsfast form. Skala rödlöken och kärna ur paprikan. Skär rödlök, paprika och squash i skivor och blanda med kasslern i formen. Blanda grädden med chili och alla kryddor. Häll detta över kasslern och grönsakerna och blanda runt. Avsluta med att strö över den rivna osten. Ställ in i ugnen i ca 25 minuter.


Receptet är hämtat från Vardagsmaten.se 

För övrigt vill jag önska er alla en trevlig kväll. För min del blir det en tidig sådan då jag idag inte alls har haft samma energi som igår.  Ögonen går nästan i kors trots att klockan inte ens är 21:00 så det är väl bara att gilla läget. Grabbarna och deras kusiner sak dock vara uppe läääänge till säger de. Milan spelar ju semifinal ju! Och sen var det visst final också. Jaja de har ju påsklov som tur är.

Godnatt!

1 kommentar:

Sjöléns sa...

Det var längesen jag uppdaterade mig på din blogg, har inte så mycket ledig tid sen lillkillen kom... Kul med LCHF, har också hållit på med det några månader, mycket bra, fast jag har just nu en "down" period när jag är sugen på allt sött...

Glad Påsk på er!

/Stina