fredag 8 april 2011

En superbra matplaneringssajt!!

Bilden lånad från Vardagsmaten.se

Jag har under flera år veckoplanerat maten. Både lunch och middag då jag varit hemma-mamma och nu är dagmamma. Jag har ofta planerat genom att först gå igenom vad som finns hemma och sedan har jag letat olika recept i min egen receptsamling, i olika Buffétidningar, på nätet och i andra kokböcker. Ganska omfattande, men är man som jag och vill ha variation så tar det den tiden. Har jag trott. Men nu när jag senast var på Willys där vi brukar veckohandla fick jag syn på en reklamskylt som gjorde reklam för matplaneringssajten: "Vardagsmaten.se". La adressen på minnet och så kollade jag in sidan när jag kom hem.

Och den var bara hur bra som helst! Man får ett matförslag för varje dag (mån-fre) och vill man byta går det lätt. Jag tänkte då att det vore ju bra om man också kunde lägga till egna recept så man inte bara måste använda de som finns på sajten. Och så upptäckte jag att man ju kunde det! Senare tänkte jag att det vore ju smidigt om man kunde lägga till egna saker på inköpslistan som inte ingår i recepten. Och så upptäckte jag att man kunde det också! Såg senare när jag matplanerade för första gången, alldeles nyss faktiskt, att matvarorna från deras egna recept sorterades in efter kategori. Tänkte att det hade ju varit supersmidigt om allt man själv lagt till också sorterades tillsammans med det andra. Och sedan när jag skickat inköpslistan till min egen mail ser jag till min stora glädje att nu även mina egna tillagda varor var insorterade! Min man är i stan och jag skulle matplanera och sedan smsa eller maila matlistan som jag brukar. Nu var det ju jätteenkelt att bara maila denna direkt till honom. Man kunde nämligen välja till vilken mail den skulle gå och inte bara den man registrerat. Det verkar onekligen som de har tänkt på allt på den här matplaneringssajten! Och nej, jag får inte betalt för att göra smygreklam eller något sånt om någon nu trodde det. Jag är helt enkelt eld och lågor! Kanske nyhetens behag. Men jag tror verkligen att detta verktyg kommer att underlätta matplaneringarna framöver! Har under en tid haft dåligt med inspiration för maten och det har blivit mycket samma, samma. Detta var precis vad jag behövde för att få ny inspiration! 


2 kommentarer:

Eva-Britt sa...

Kul att se!
Roland har gjort ett liknande dataprogram åt mig. Jag höll på några veckor att skriva in en 20-veckorsmeny med tillhörande inköpslista.
Vi gjorde det in en tid när livet var extra stressigt. Det var såå skönt att inte behöva fundera ut vad man skulle ha nästa måltid.
Det är ju bara att ta inköpslistan och gå till affären. (Man behöver inte ens veta vilka rätter det är till)
Jag kompletterar och ändrar lite nu och då för en del tröttnar man ju på.
Men nu ska jag testa vardagsmaten också! /Eva-Britt

Christer sa...

Sedan igår finns nu även Vardagsmaten.se som app till iPhone!