lördag 23 april 2011

En härlig frukost med nötbröd!


Idag åt jag en riktigt god och mättande frukost; en skål med grekisk yoghurt, blåbär och lite linfrön. Ett halvt ägg, godmorgon apelsinjuice och så en skiva nötbröd (!) med smör och ost. Just nötbrödet var den stora sensationen denna morgon. För enligt LCHF ska man ju inte äta vanligt bröd. Har gått jättebra och jag har inte saknat det nämnvärt. Men så snubblade jag idag på morgonen över ett recept på nötbröd och var bara så nyfiken på det så jag testade direkt! Ca fem minuter senare hade jag nybakat nötbröd att äta till min frukost ute i solen. Ska erkänna att jag var lite skeptisk till hur detta egentligen skulle smaka, men jag blev mycket positivt överaskad! Det hade bra brödkonsistens och smakade riktigt bra! Dessutom var det otroligt mättande. Detta kommer att sätta guldkant på min nya kosthållning. Här kommer det superenkla receptet:

Nötbröd


1.Mal ca 1 dl mandel, hasselnötter eller andra nötter. Jag körde dem med mixerstaven och det gick jättebra.
2. Smält 1 msk smör (obs riktigt smör!) i en djup tallrik eller liten skål.
3.Vispa i ett ägg i det smälta smöret.
4. Blanda i en halv tsk bakpulver i de malna nötterna.
5. Blanda nötterna med ägg och smörblandningen.
6. Baka brödet i 2,5 minut i microvågsugnen.

Ät och njut!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Var det tipset jag skrev om på Annikas blogg. Barnen gillar det brödet ochså. Vet inte hur länge man kan spara brödet men dagen efter är inget problem iaf.

Lycka till, hälsningar från Koff.

Makena sa...

Ja jag förstår att det var nått liknande. Detta hittade jag på en annan LCHF sida. Googlade på LCHF-guide och hittade massa "matnyttigt" ;)Ska låna Annikas böcker på bibbland sen efter helgerna också!

Esil Agni sa...

Har du blivit LCHFare? Har varit inne på det tidigare med stor framgång oc mådde mycket bra, men det blev svårt, när jag var borta mycket. Alltför många rynkade på näsan. Ska gå över till det igen och börjar med nötbrödet.

Makena sa...

Ja det har jag Inga-Lise! :D Kul att du ska sätta igång igen! :)