söndag 1 maj 2011

Enkel hemgjord hallonglass!

Hallonglass. Nu mer blir det bilder tagna med mobilen, då vår kamera slutat fungera.

Efter söndagsmiddagen ville barnen ha efterrätt! En enkel väg är ju då att bara gräva i kakskåpet och slänga fram lite kakor. Var lockande måste jag erkänna, då jag var väldigt trött efter middagen. Men eftersom jag strävar mot att även barnen ska minska sitt sockerintag och äta så nyttigt som möjligt så är det inte en väg jag vill gå. I stället tog jag först en tupplur och kokade sedan ihop en plan till en nyttig och god efterätt. Det blev hemgjord hallonglass som inte behöver frysas. Klart på några minuter och perfekt för att röra ihop till ett gäng efterättssugna ungar. 

Hallonglass

3 dl grädde
2-3 dl cremefraiche
300 gram (eller mer) frysta (OBS inte tinade!)hallon
2 äggulor
ev någon msk agavesirap
lite kakao
ett par bitar hackad 70 % choklad

Vispa grädden fluffig. Vispa cremefraiche fluffigt. Hacka de frysta hallonen och blanda ihop alltsammans med äggulorna. Vill man ha lite sötma tillsätter man också lite agavesirap. Vispa med elvispen lite grann så att glassen blir rosa färgad. Servera genast i portionsglass med lite kakao och hackad choklad på toppen!
Vill man inte äta den direkt kan man frysa in den i portionsformar.

Agavesirap är ett naturligt socker som har hög sötningseffekt. Ett välgörande alternativ till vanligt socker. Finns på välsorterade affärer. Vårt ICA Solen här i samhället har det till exempel!

Barnen, eller rättare sagt mina pojkar som börjar bli lite större, är ofta skeptiska och avvaktande till mina nyttiga alternativ. Men de och även tjejerna slukade denna glass och såg ut att njuta i stora drag! Lilla L håller i detta nu på att försöka förmå mig att ge henne en portion till och skrapar frenetiskt ur sina syskons skålar.

Denna efterrätt är ju också ett bra komplement till maten om barnen inte fått i sig tillräckligt med fett. Jag lagar oftast LCHF mat här hemma och de är inte alltid så duktiga på att äta de feta alternativen till pasta, potatis och ris. Då kommer en sådan här gräddig efterätt väl till pass!

Ha en härlig söndagseftermiddag och kväll!

ps Lilla L och även Jojjan fick varsin portion till! Varför inte liksom? ds


Inga kommentarer: