söndag 20 februari 2011

Söndagspyssel för en 3-åring


Denna söndageftermiddag ville maken och jag söndagsvila lite efter maten. Vår 3-åring lilla Buset ville dock leka med oss. Jag hittade då på ett pyssel som jag tänkte hon kunde underhålla sig själv med en stund.

Jag satte mig med penna och papper och frågade henne vilka bokstäver hon ville ha (hon är jätteintresserad av bokstäver just nu). Hon började med att säga de hon kan; L, E, A, H...Sen fortsatte hon med att säga att hon ville ha sina syskons bokstäver, farmor och farfars bokstäver osv osv. Tillslut hade vi en hel radda med bokstäver (och dessutom ett par siffror) och jag skrev dit alla en gång till så att vi hade två stycken av varje.


Därefter klippte jag ut bokstäverna och la dem på ett fat. Bad henne hämta lim och ett färgat papper.


Så visade jag henne hur hon kunde välja en bokstav och limma fast den. Leta efter en till likadan och limma fast den bredvid. Hon tyckte detta var roligt och sa stolt till storasyster "Ja pysslar!" när hon kom och undrade vad hon gjorde.

Dock ville hon att jag skulle vara med och göra detta tillsammans med henne. Det blev alltså inte självgående som jag så fint tänkt ut. Men vi satt en bra stund tillsammans med detta och när jag kände att jag fick nog gick hon och storasyster med på att leka själva. Så sen fick jag en lång och välbehövlig söndagslur till sist i alla fall. Och när barnen tröttnade på att båda föräldrarna bara sov och sov gick maken upp och bakade en kaka och fikade med dem så att jag fick sova ostört så länge jag ville. En riktig klippa till man är det jag har!

Trevlig söndagkväll!


English translation

This Sundayafternoon me and my husband wanted to rest after dinner. But our 3 yrs old girl wanted us to play with her. I then invented a craft I thought she would like to do by her self for a while. I wrote some letters (two of each letter) on a paper, cut them out and showed her how she could glue them in pair on a paper. She liked this craft, but wanted me to do it together with her. After doing this she run away and played with her sister so I got to sleep anyway. When all of our kids got feed up with us sleeping so long, my husband got up and made a cake with them so I could get some more sleep. He is so great!

Inga kommentarer: