söndag 6 februari 2011

På krigsstigen mot förkylning och sunk!


 Dagens förkylningkur; Massor av sol, kaffe och en god bok!


Att vara förkyld är bland det värsta jag vet!! Man blir orkeslös och frustrerad. Man kan inte åka skidor eller ta raska promenader i solskenet. Hemmet har en tendens att förfalla på nolltid bara för att mamman inte orkar plocka och hålla efter som vanligt. Man ligger i sin säng och försöker vila mitt i alltihop och låtsas att hemmet är fint och allt flyter som vanligt.

Idag gjorde jag så. Låg i sängen och försökte vila. Gick ganska bra och jag sov faktiskt ganska mycket också. Men efter en halv dag i sängen fick jag nog! Tålde inte se tomma glas och koppar stå kvar på en dammig hylla i sällskap med snorpapper. Gick upp och röjde undan i kök och övriga delar av huset. Drog en vals med damsugaren och vädrade sovrummet. Blev alldeles sjöblöt i svett och det kändes som jag hade feber, men det var det värt. Jag tål bara inte känslan av sunk som gärna vill smeta sig på mig så fort jag blir hängig och hemmet förfaller. Jag kan inte känna frid och harmoni om det inte är fint omkring mig! Blir bara frustrerad och på dåligt humör och det mår man ju inte precis bättre av. 

När jag röjt färdigt ställde jag fram lunch (rester från igår) i ett städat kök och vi kunde äta tillsammans barnen och jag (maken var på jobbet). Genom köksfönstren såg jag hur härligt solen sken där ute och jag bestämde mig för att det nog bara skulle göra mig gott att få lapa sol en stund. Så efter maten gick vi ut barnen och jag. Barnen började leka sådär fantastiskt harmoniskt tillsammans så man blir alldeles lycklig. De knuffade ner varandra från snöhögar, gungade alla fyra tillsammans och skratten klingade mellan husväggarna. Själv hade jag byltat på mig ordentligt och placerade mig på en solig bänk. Drack kaffe och åt en bit mörk choklad och bara lät solen skina och skina på mig. Läste i min bok och bara njöt! Kände riktigt hur kroppen sög åt sig av solens varma strålar och den energi den ger. Kunde sitta kvar i över en timme innan jag började känna mig lite frusen och gick in igen. 

Pojkarna tittar nu på fotboll, en dotter är hos en kompis och den andra leker på hallgolvet. Tror jag ska passa på att lägga mig en stund igen innan det är dax att fixa fram middag. Och så hoppas jag att förkylningen passar på att lägga benen på ryggen medan jag vilar för jag tänker då inte kännas vid den mer!


Jag lapar och lapar sol och ett par av barnen gjorde en liten stund det samma .

Inga kommentarer: