måndag 28 februari 2011

Blodad tand trots misslyckat bak!


Alltså. Jag får nog erkänna att detta första surdegsbak blev ganska misslyckat. Mina bröd har ju inte minsta likhet med Sötasakers bröd till att börja med. Sen blev det väldigt mycket skorpa om man säger så och väldigt lågt. Typiskt misslyckat bröd. MEN. Det var ändå gaska så gott att äta med lite honung på. Man känner på smaken att det finns potential till ett riktigt härligt bröd. Jag var ju lite slarvig med andra jästiden, så brödet blev antagligen överjäst. Sen var det säkert annat som gick fel med. Det fina i kråksången är dock att jag fått blodad tand! Genast när jag insåg att brödet inte blivit lyckat blandade jag till en ny surdegsstart. Och senare på kvällen hittade jag den här roliga sidan om surdegsbakning och läste med stort intresse. Trots att jag redan hade lagt mig, var det inte långt ifrån att jag gick upp igen och satte en till surdeg enligt den sidans föreskrifter...idag ska jag i allafall prova! Så roligt och inspirerande att lära sig nått nytt!!

Inga kommentarer: