söndag 25 maj 2014

Som att besöka ett nytt land


Denna söndagseftermiddag började jag läsa Marcus Birros senaste bok; Evangelium enligt Marcus. Inte helt oväntat njuter jag av vad jag läser, då jag alltid fascineras och berörs av hans välskrivna krönikor i Expressen och Världen idag. Nu har jag en hel bok med hans fina klockrena sätt att beskriva sin vandring in i en relation med Gud.

Ett litet stycke fastnade jag för precis i början av boken, för det är precis så jag själv upplever mitt liv med Gud:

"I början var min tro som när man besöker ett nytt land och lite trevande försöker sig på att tala språket där, räkna om valutan snabbt i huvudet innan man betalar. Jag trodde jag visste en del om det där landet men upptäckte (och upptäcker alltjämt) att jag vet mindre och mindre för varje dag som går."

2 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Låter verkligen som en fascinerande bok!
Kram Kim

Makena sa...

Ja det är det! Känner igen mig mycket i vad han skriver även om jag inte håller med honom om allt! Men det är alltid fascinerande att läsa om andras upplevelse av Gud och tron. Så ofta är det så lika ens egna erfarenheter och det stärker ju tron ännu mer! Och tusen tack för din kommentar! Så roligt att få lite respons! :)