onsdag 14 maj 2014

Inlärning som involverar hela hjärnan och får huset att gunga!


Idag har jag lärt barnen min nya coola: "Jag-sång"! När det gäller att lära barn läsa finner jag ständigt nya stimulerande vägar att gå. Idén till att göra sånger av ordbilderna fick jag från den här bloggen. Hitta på sånger och ramsor gör jag ständigt och detta var ju en superkul idé! Med rörelser och sång lär sig barnen ordbilderna på ett roligt och engagerande sätt! Forskning visar att ju fler sinnen barnen använder på samma gång, ju effektivare blir inlärningen eftersom många delar av hjärnan aktiveras samtidigt. Dessutom har vi ju hejdlöst roligt tillsammans!





Denna sång kräver som ni ser coola glasögon. Innan jag skulle lära dem sången sa jag:

"Men hur ska vi göra, vi har ju inte så många glasögon?"

Min 6-åriga dotter spände då ögonen i mig och sa:

"Är inte du kreativ eller? Man kan ju göra glasögon!" Med en: "Dööh!" attityd liksom.

Och inte kan jag kännas vid att inte vara kreativ! Genast hämtade jag ipaden och googlade på att göra egna glassögon och hittade det här.  Perfekt! Bara att skriva ut mallen och så var vi igång med att pyssla egna glassögon. Till rutor tog vi helt sonika gladpack som vi limmade från baksidan och målade med tuschpennor.


Finns säkert bättre sätt att göra rutor på, men i vanlig ordning högg jag första bästa idé som kom flygande och körde! Hela eftermiddagen sen gick barnen och gnolade: "Jag stavar jag med j a g…" och gick och gungade till melodin. Jag bara ler!


Inga kommentarer: