lördag 17 maj 2014

Ett fantastiskt genombrott!


Det har hänt något stort! Lilla L har upptäckt glädjen i att läsa!

Som jag tidigare har skrivit, har Lilla L inte varit så jätteintresserad av att lära sig läsa. Jag har fått peppa och hitta på roliga sätt för att få henne med mig. Men nu, nu har det vänt! Och det hände när vi började läsa: "Freja bakar en tårta"  av Trine Juul Hansen. Hon läser den högt för mig en stund varje dag, och redan första dagen när vi började på den ville hon bara läsa nästa och nästa sida.

"Jag blir ju så nyfiken på vad som ska hända!", utbrast hon när jag frågade hur det kom sig att hon plötsligt ville fortsätta läsa fast lästiden (3 minuter) var slut.

Och det drivet har hållit i sig. Nu behöver vi inte längre någon timer som ringer efter 3 minuter, nu läser hon på så länge hon orkar och det blir oftast minst 10 minuter! Hon kommer till och med själv och föreslår att hon ska läsa högt för mig ur den boken. Vilket genombrott!

Jag har ända sedan jag först började att lära henne läsa, försökt förmedla denna glädje, utan att lyckas. Men nu har hon upptäckt det själv! Jag är så glad! Det är en sådan rikedom att kunna läsa och njuta av det. Så många spännande världar öppnar sig för den som läser! Detta vill jag föra vidare till mina barn och det verkar onekligen som om jag är på god väg med denna min minsta!

Inga kommentarer: