måndag 18 juli 2011

Skattkammarön och andra litterära underverk



Jag har läst en fantastisk bok; Skattkammarön av R.L Stevenson. En riktig klassiker som jag bara inte fattar att jag har missat! Som barn tänkte jag kanske att det var en bok för pojkar och sedan jag blev vuxen, att det var en bok för barn Men så hittade jag den på loppis för ganska länge sedan och ställde den i mina pojkars bokhylla i hopp om att de skulle läsa och berikas av litteraturens rikedomar. Boken har dock fått stå orörd. Tills för en tid sedan! Då fann jag mig själv en dag desperat längtande efter en ny härlig bok att sätta tänderna i. Då, den dagen för någon vecka sedan, då biblioteket var stängt och jag hade läst ut de andra böcker jag hade hemma, då hände det sig så att jag i brist på andra alternativ gick till mina pojkars bokhylla. Tänkte att jag kanske kunde läsa någon av Narniaböckerna eller någon av de andra klassiker jag samlat åt mina kära gossar från loppisar. Då. Precis då. Föll mina ögon på denna bok; Skattkammarön. Jag tänkte att jag ger väl den en chans då. Trots att jag fortfarande såg den som en barnbok. Men så fort jag började läsa de första raderna på den första sidan, blåste alla mina falska fördomar bort sin kos. Själv satt jag kvar i lugnet som uppstod och fångades genast av det rika språket och den fantastiska skildringen. Mycket snart blev boken också så spännande att det var svårt att lägga den ifrån sig. Följden blev att jag låg och läste alldeles för länge om kvällarna och sedan drömde om pirater och sjörövarskepp hela natten lång, i bakhuvudet nynnande på: "Femton gastar på dömanskista yo ho ho och en flaska med rom.." Men det var det värt! En så fantastisk bok av världsklass är värd lite sömnbrist och mystiska drömmar.

Ett par dagar efter att jag sedan läst ut boken och fortfarande gick och kände den goda eftersmaken på tungspetsen hände något mer! Jag strosade åter omkring bland bokhyllorna på en loppis och vad skådar mina ögon?! Om inte just denna bok Skattkammarön! Men här i ett helt fantastiskt utförande, med stor text och stora målade bilder som var och en var ett konstverk i sig.


Jag blev alldeles salig och bläddrade förtjust...


...och tittade på de fantastiska illustrationerna, vissa stora som ett halvt uppslag!


Jag återupplevde boken genom bilderna och blev nästan sugen på att läsa den igen!

Som om detta sen inte var nog, hittade jag ytterligare två klassiker i samma härliga utförande;


Alice i underlandet och Pinocchio

Och kan ni fatta! Böckerna såldes rakt av för 10 kronor styck!! Jag trodde inte de var kloka men prisade i tysthet mitt sällsamma fynd!

Dessa böcker har jag nu härliga planer för. Jag ser mig själv i fotöljen bredvid den sprakande brasan med en av dessa böcker i min hand. På golvet framför brasan sitter mina fyra barn och grillar mashmallows. De grillar och mumsar medan de andäktigt lyssnar till högläsningen och då och då får titta på de fantastiska bilderna. Skattkammarön är kanske inte något för mina småtjejer än så länge, men då får vi spara den till de gånger de sover. Dessa stunder kommer garanterat förgylla många i övrigt gråa höstkvällar. Och kanske en och annan regnig sommarkväll. Jag längtar!

Inga kommentarer: