måndag 19 mars 2012

Färgad snö räddade dagen!

Rymdgubbar uppradade i solen intill sitt blå rymdskepp som skymtar längst upp i bild.

När vi tittade ut genom fönstret i morse var det fullt snöfall utanför. Vinden ven och stora snöflingor virvlade runt och gjorde snabbt hela marken vit. Ingen av oss jublade direkt. Själv kände jag inte alls för att ställa om till snölek med dagbarnen och tänkte: vad kan jag hitta på som är kul och inspirerande i snön idag? Direkt dök en tanke upp i huvudet. Jag kom att tänka på att min dotter de senaste dagarna pratat om rymdvarelser och också ritat endel sådana på sina teckningar. Jag fick då idéen att vi kunde färga snö med karamellfärg och göra små rymdgubbar av den.

Och så blev det! Jag tog ut tre bunkar och så fick barnen fylla dem med snö. Sedan färgade jag snön i tre olika färger. En i varje bunke. Därefter fick barnen ta ur bunkarna och bygga så gott det gick. Vinden ven dock fortfarande väldigt kall och barnen var väl lite chockade och ovana vid detta plötsliga väderomslag. Så byggandet pågick inte så värst lång stund innan de gav upp och ville gå in. Några små gubbar och ett rymdskepp hann vi dock tillverka som ni kan se här ovan.



På eftermiddagen sen klarande det upp och solen kom fram. Då gick vi ut igen och nu kom vi på ett annat sätt att använda vår färgade snö. Nämligen till dekoration på sandtårtor och sandkakor!


Det blev väldigt fint och effektfullt och både barnen och jag tyckte detta var väldigt roligt! Denna årstid finns det ju inte blommor, bär och blad att dekorera sina kakor med och då var det kul att använda dessa gnistrande iskristaller istället. Barnen låtsades att det var jordgubbar och godis.


Kreativiteten flödade och efter en stund kom vi också på att använda istappar till kakorna. Istapparna hittade vi under bilar på parkeringen (ett litet tips). 


Visst blev det fint!

Inga kommentarer: