onsdag 28 mars 2012

Bokstäver, pimpade tändsticksaskar och massor av lekmöjligheter

Lilla L älskar bokstavslek!

I veckan kom jag på en rolig bokstavslek för mitt minsta dagbarn som snart ska fylla 3 år. Jag tog fram  tomma tändsticksaskar, papper, sax, lim och så gulliga klistermärken. Jag ritade runt askarna på papperet och sen fick hon pyssla och dekorera askarna. Hon är en fena på att klippa och klistra så det gick som en dans! 

Sen började vi med själva bokstavsleken. Jag la då i tre magnetbokstäver i asken. En var begynnelsebokstaven i hennes namn, en annan jag vet att hon kan och så en ny. Detta för att det både skulle bli igenkännandets glädje och lite utmaning. Sen fick hon öppna asken och ta upp en och en. Jag frågade vilken bokstav hon hittat och kunde hon så svarade hon. Annars sa jag: "Titta du har ett A!" osv. Varje bokstav fick hon sedan sätta fast på en plåt. När alla tre var uppsatta, ville hon göra igen och igen och igen. På detta sätt övade hon på de tre bokstäver jag lagt i asken och samtidigt hade vi roligt båda två. När vi lekt färdigt tänkte jag att det ju vore kul för henne att ta hem en av askarna hon pysslat och då kom jag på att lägga i pappbokstäver i stället. Jag har ett helt gäng som jag fått från ett loppisspel jag köpt någon gång och dem förvarar jag i en tom äggkartong. Jag tog då bokstäverna i hennes namn och la i och sa att detta var hennes egen påskask! Kallade den så för att papperet var gult och det snart är påsk. Så visade jag henne hur hon kunde bygga sitt namn med bokstäverna. Detta tyckte hon var spännande och hon var så stolt över sin egna påskask med sitt namn i!



Senare kom jag på ett sätt att utveckla denna lek så att den även passar mina andra dagbarn som nått längre i sin bokstavsutveckling. För en pojke som känner igen de flesta bokstavsljuden gjorde jag så här:
Jag la i tre bokstäver som bildar ett ord. Pojken fick hälla ut dem på bordet och så började jag ljuda en bokstav i taget. Han lyssnade och tog rätt bokstav och la framför sig. Jag ljudade nästa, han tog den och så den tredje på samma vis. Tillsammans ljudade vi så ihop ordet. Han lyste upp och tyckte nästan att han plötsligt kunde läsa! Lycka! Han tyckte detta var jätteroligt och vi gjorde om det med flera olika ord. Vid dagens slut fick även han med sig en egen påskask med sitt namn i!

Med min dotter Lilla L gjorde jag nästan på samma vis. Men nu fick hon själv ljuda ihop. Hon har nämligen knäckt läskoden och läser korta ord. Även hon älskade denna lek och har förstås fått en egen påskask med sitt namn i hon också.

Min sjuåriga dotter Jojjan tittade på när vi lekte denna lek och då kom jag på ett sätt att leka med även henne. Hon kan redan läsa riktigt bra och läser lättlästa böcker på egen hand. I hennes ask la jag ner fyra bokstäver som tillsammans bildar ett ord. Men här hjälpte jag henne inte alls, utan hennes uppgift blev att klura ut vilket ordet var. Hon laborerade fram och tillbaka med bokstäverna tills hon kom på det. Och om möjligt tyckte hon om detta ännu mer än de mindre barnen. Efter ett tag blev hon så duktig att jag ökade till fem bokstäver. 

Denna lek har blivit populär här de senaste dagarna. Precis innan jag skrev det här inlägget lekte jag med båda mina döttrar och det var Jojjan som kom med förslaget. Hon är ett sådant där barn som vill att det ska hända något precis hela tiden och då är det ju bra att ha en sådan här lek som även jag själv tycker är rolig. Jag gillar nämligen allt som har med ord och bokstäver att göra jag!



2 kommentarer:

Helena Milton sa...

Så uppfinningsrikt och roligt. Det betydde nog mycket att få med sig den egna fina påskasken hem, med bokstäver i. Bra där att du lär barnen, både dina egna och andras, om vikten av språket, bokstäverna och orden! Me like! :-)

Makena sa...

Tack! :)Kan inte låta bli att hålla på med bokstäver och ord med barnen. Det är det jag går igång på! :)