torsdag 25 augusti 2011

Min första Karl-Johan!

Ursäkta den tråkiga mobilbilden, men kameran har åkt i golvet...

Kan ni tänka er! Idag när jag var i vår lilla skogsdunge med dagbarnen hittade vi en Karl-Johan! Den första i mitt liv, så detta är stort förstår ni. Här har man åkt till alla möjliga skogar och letat förgäves efter soppar i allmänhet och strävsoppar i synnerhet och så finns det en precis runt knuten.

Egentligen började det i morse då jag spontant sprang ut till dungen för att hämta en svamp, vilken som helst, att ha med på sångstunden. Jag sprang då på en grynsopp! Alltså jag visste inte direkt att det var just en grynsopp, men när jag kollade hemma i svampboken så förstod jag att det var en sådan. Och jag fann inte bara en, utan en hel massa grynsoppar! Allihopa runt skogskojan där dagbarnen brukar leka.

Så efter sångstunden gick vi dit och plockade grynsoppar. Många var tyvärr maskätna och obrukbara, men endel var fina och gick att ta med hem. Barnen tyckte det var minst lika roligt som jag. De pekade ut vilken svamp vi skulle ta, så skar jag upp den för att kolla om den var fin eller angripen. Barnen var lika spända varje gång och utropade: USCHABUSCHA! Eller: ÄCKLIG! när vi fann en ful. Och: JA! när vi fann en fin. Det var mitt i detta sökande efter fina grynsoppar som vi stötte på herr Karl-Johan. Så roligt att göra ett sådant fynd när man minst anar det.




Inga kommentarer: