fredag 12 augusti 2011

Augustimorgon med brödbak och rävbesök

Idag fick jag en riktig dröm morgon. Jag steg upp kvart över sju och gick direkt till det soliga köket och satte en deg. Alla barnen sov fortfarande. Medan degen sedan jäste gick jag ut i den soliga, men kyliga augustimorgonen. Andades djupt och drog in den friska luften. Med ett leende på läpparna gick jag, eller rättare sagt; skuttade jag sedan ner till åkern med Tidebönboken i högsta hugg. Jag blev lite blöt om fötterna i det daggvåta höga gräset, men det störde mig inte alls.

Väl nere vid åkern, ställde jag mig sedan på min favoritsten och började sjunga till Gud. Efter en liten stund hörde jag ett prasslande i skogsbrynet bakom mig. Jag vänder mig om och får se vem som kommit på besök. Det var en räv minsann! Han undrade väl vem det var som stod där och sjöng för full hals denna arla morgon. Bara några meter ifrån mig stod han. Har aldrig sett en räv på så nära håll förut. Härlig upplevelse. Ganska kvickt vände han sedan om och försvann in i skogen igen. Jag stannade kvar en stund till i stillheten och ljuvligheten.

När sedan timern på mobilen ringde i min ficka, vände jag åter hemåt. Det var nu dax att baka ut rågbullsdegen som stått på jäsning. Min dotter Jojjan hade nu vaknat. Sida vid sida stod vi vid köksbänken och rullade rågbullarna tillsammans. Jag visade hur hon skulle ta mjöl på händerna och trycka handflatorna hårt mot degklumpen och rulla. När alla bullarna var rullade, skuttade den lilla morgonpigga glatt iväg. Jag började sätta fram frukost till alla barnen som nu hunnit vakna en efter en, och kände att detta var en sällsamt härlig morgon!

En härlig dag önskar jag nu er alla! Lev väl!

1 kommentar:

Frida sa...

Låter helt underbart! Det är verkligen något speciellt med tidiga morgnar i Guds närvaro :)