torsdag 12 maj 2011

Livsbejakande morgon



Att kliva in i skogen en vårmorgon som denna är som att kliva in i en annan värld! En stilla sagovärld där lugn och frid råder. Alla mina sinnen öppnas. Ögonen spärras upp och jag bara insuper hela atmosfären. Alla färger är så klara och skinande. Trots att det är molnigt lyser skogens färger i alla nyanser av grönt och det bryter så vackert mot den gråblå himlen. Jag går stigen fram och hör genast att lövsångaren kommit tillbaka till våra byggder igen. Lyssnar till dess sång och ler. Efter en stund omges plötsligt stigen av stora mossiga stenar. Det ser ut  som jag klivit in i någon av John Bauers sagor och jag kan bara inte motstå lusten att kliva upp på en mjuk mossig sten och sedan hoppa från sten till sten lycklig och barnslig som ett barn.. Det känns som att hoppa på stora bomullsbollar, så tjock är mossan. Till slut hoppar jag ner på stigen igen och går en liten bit till, leende och sjungande på en Jesussång. Lycklig i hela min varelse! När jag senare vänder hemåt igen ser jag stora fält av harsyra. Jag böjer mig ner, plockar och äter. Det smakar barndomens sommarlov med bruna ben och skrubbsår på knäna. Leende går jag så sista biten hem igen och min dag kan börja!

Ha en fin dag!

Inga kommentarer: