fredag 15 oktober 2010

Bokstavs pyssel


Bokstäver är roligt och det finns massor man kan hitta på med dem! Den här idén fick jag från Kids Craft Weekly och allt du behöver är: papper, vitt lim och något småplock från skafferiet. Vi använde små makaroner och koncentrationen var på topp när barnen byggde sina E som ni kan se.

E är för närvarande veckans bokstav. Jag har ändrat mig och i stället för att följa alfabetets ordning tar jag nu först barnen begynnelsebokstäver. Det har visat sig vara en hit! De kallar sin begynnelseboksav: "Min bokstav!" och är så stolta och det blir sen spännande och att prata om "din bokstav" och "pappas bokstav", "mammas bokstav" osv. En flicka som inte ännu fyllt 3 har t ex koll på vem i gruppen som börjar på A, att hennes pappa börjar på A och att hennes stora systers kompis börjar på A! :)

Inga kommentarer: