onsdag 13 oktober 2010

Färgsprakande kronor av lönnlöv!


De soliga härliga höstdagarna avlöser varandra. Löven sprakar i de vackraste färger och jag bara njuter och fascineras av allt det underbara i vår natur så här års! Man vill på något sätt omfamna hela skapelsen och ta med alla färgerna in! Ett sätt att göra något fint av de stora vackra lönnlöven är att göra "Kungakronor". Denna idé fick jag igår från Ebba och jag var naturligtvis tvungen att prova! Så idag på eftermiddagen har vi gjort kungakronor. Lilla E cyklade omkring stolt som en tupp när han fick sin på huvudet och barnen såg så härliga ut där de for omkring med sina kronor.

Här finns en tydlig beskrivning på hur du gör kronorna. Mitt tips är att använda stora löv med långa stjälkar (eller vad heter det på löv?). Det blir betydligt lättare att få kronorna att hålla ihop då. "Sy" upp och ner genom löven så långt det går och försök gärna fästa lövstjälken i en av de andra stjälkarna. Våra lönnlöv var ganska gröna fortfarande, så för att få mer färg dekorerade vi dem sen med små röda blad från några buskar. Bege dig ut i färgprakten och låt kreativiteten flöda!!

4 kommentarer:

bullegarien sa...

Så lik sin faster, lika fin!!! Och kungakronorna är ju också fina, men jag tittade mer på själva prinsessan...

Makena sa...

Menar du Noah eller? Han i svart jacka...Det är i så fall en prins ;-). Men han sa själv att han ser ut som Joy på det kortet, så du är nog rätt ute ändå ;-)

bullegarien sa...

Ojdå... ja, när jag tittar efter så ser jag ju... Men det var bara likheten med Madde som slog mej så... FÖrlåt, vad fel det kan bli... Jag har ju själv en långhårig kille, en dag när han var på väg hem från skolan med sin klasskompis och granne (kille) så blev de stoppade av en äldre dam som sa "å vilka söta flickor, är ni tvillingflickor?"... Så det kan hända den bäste...

Makena sa...

De är lugnt! Han är så cool i sitt långa hår. Passar honom! men han börjar själv tycka att han borde klippa sig lite nu :)