söndag 24 oktober 2010

Barbiehus av banankartong


Sovrum med tavla målad av Joy (5)

Idag har jag och Liva (3) varit hemma medan resten av familjen var i kyrkan. Vi var lite för förkylda för att åka. Men inte för sjuka för att orka pyssla! Inspirerad av Anki ville jag nu börja göra ett barbiehus av banankartong. Jag insåg ju att det är barbiedockor tjejerna har och då är det ju klart att det är de som ska få ett hus som passar dem.

Så när jag hittat en banankartong på vinden började jag och Liva att inreda den. Tillsammans bestämde vi vilka färger det skulle vara och så klippte jag till bitarna. Tillsammans strök vi sedan ut lim på pappersbitarna och satte fast dem på väggar och tak. Sidoväggarna har tapet av turkost silkespapper. Vi limmade dock först täckande vitt papper för att silkespapperetet ju är så tunt och kartongen lyste igenom. Den bakre väggen fick en fondtapet av blommigt presentpapper. Taket fick vitt papper (baksidan av presentpapperet). Slutligen målade vi golvet i en mörk nyans som vi fick genom att blanda nästan alla flaskfärgerna. Liva gillade att blanda till färgen vill jag lova och även limmandet gick hon in för med liv och lust! Grunden till husets första rum är klar. Innan jag fotade hann också en tavla komma upp på väggen. Sen var orken slut och förkylda jag har vilat och vilat och vilat resten av dan.

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

Ebba sa...

Vad duktig du är!! Ska bli kul att få se huset live om en vecka! Och SÅ kul att träffa dina underbara ungar också!!! Tomas undrar om de är redo för en skattjakt när vi kommer (grabbarna i alla fall)? (geocaching) han tänker nog att Anthon också kan bli lite fast i det... ;-) Mina grabbar är nog på i alla fall. Finns ett par cacher i trakterna där ni bor! :-)

Makena sa...

Tack! :)

Fattar inget vad du pratar om, men mina 3 grabbar är säkert på! :)

Kram!