måndag 27 juli 2009

Varför läser du aldrig Bibeln mamma?

"Varför läser du aldrig Bibeln mamma?"

Nonno kom in i vardagsrummet och ställde denna fråga till mig där jag halvlåg i soffan, kurrerade min förkylning och tittade på när Sara Sjöström slog världsrekord i 100 m fjärilsim. Paff över denna oväntade fråga svarade jag att jag ju visst läser Bibeln. Att jag brukar försöka läsa lite på morgonen eller på kvällen. En gång om dagen ungefär.

"Varför läser du inte 10 gånger om dagen då mamma?"

På den frågan hade jag inget bra svar. Ja varför gör jag inte det? Jag började också fundera på det här att han inte trodde att jag läser Bibeln alls. Saken är ju den att jag brukar försöka passa på att läsa och be när barnen är ute och leker, sover eller är upptagna med något annat. Så att jag får vara ostörd och fokuserad. Jag har tänkt att det är bra. Det blir ju så splittrat när man försöker koncentera sig mitt ibland barnens lek och deras många frågor och funderingar. Men jag gör ju allt annat mitt ibland barnens stoj. Lagar mat, tvättar, läser böcker, dricker kaffe, vattnar min pelargonier. Ja det händer ju till och med att jag har Lilla Buset i knät när jag går på toaletten. Varför ska jag då inte leva mitt andliga liv mitt ibland dem också? Enskildheten behövs. Absolut! Men jag inser nu också hur viktigt det är att barnen får inblick i min relation med Gud!

Varför läser jag inte 10 gånger om dagen? Det var en väldigt bra fråga! Det står ju att vi ska "leva i Ordet". Att leva i Ordet betyder knappast att läsa en eller ett par kapitel varje kväll. Läser man lite 10 gånger om dagen däremot så börjar det väl i allafall närma sig.

Så idag tänkte jag prova detta. 10 gånger under dagen ska jag ställa min timer (som jag har så mycket nytta av!) på 5 minuter och läsa tills den ringer. Och jag ska göra det vid köksbordet, i soffan eller i barnens rum så att Nonno och de andra barnen har en chans att se det. Ska bli spännande och roligt. Jag är ju dessutom fortfarande sjuk. Så läsning blir en passande aktivitet idag hur som helst.

Ha en bra dag ni alla!

Kram Makena

Inga kommentarer: