tisdag 28 juli 2009

One night @ the callcenter

Godmorgon på er!

Här sitter jag i soffan täppt som en kork och känner hur intensivt jag hatar att vara sjuk! Eftersom det inte är så uppiggande för er att läsa vidare om snor, feber, sömnproblem och värk i kroppen, så tänkte jag istället passa på att skriva om en bok jag läst nyligen.

Boken heter: One night @ the call center och är skriven av den indiske författaren Chetan Bhagat. Min man köpte den i våras på Mombays flygplats när han var på väg hem ifrån en resa till Indien. Boken visade sig vara en bestseller och Bhagat en berömd författare i Indien. Boken har också blivit en stor Bollywood film; Hello

Historien börjar på en tågresa mellan Kanpur och Delhi. Under resan möter författaren en vacker kvinna som erbjuder honom att berätta en sann historia med villkoret att han gör den till sin andra bok. Efter stor tvekan går han tillslut med på det och själva berättelsen börjar.

Den handlar om sex indiska ungdomar som arbetar i Delhi på ett av de många callcenters som finns i Indien. Man får här följa dem under ett nattskift då en rad jobbiga saker händer dem alla. Berättelsen tar en dramatisk vändning när de i slutet av natten får ett telefonsamtal i från Gud.

Jag började läsa den här boken för att jag tycker det är intressant att få en inblick i ett Indien som man inte vet så mycket om. Hur vanliga indiska ungdomar tänker, känner och resonerar. Till en början tyckte jag att boken, som är skriven på en väldigt enkel engelska var nästan barnslig. Karaktärerna förefaller ganska simpla och naiva och känslovågorna går höga emellanåt. Men ju mer jag kom in i boken hittade jag charmen i den, fann mig själv både le och skratta högt då och då. Sen kom slutet som var både oväntat, bra och mycket tänkvärt! Hade en go känsla kvar i maggropen när jag slutligen slog ihop pärmarna.

Fyra makenska stjärnor

Ha en härlig dag!
Kram Makena

Inga kommentarer: