torsdag 6 mars 2014

Frances Hodgson Burnett

Idag läste jag om en för mig ny författare; Frances Hodgson Burnett. För över hundra år sedan räknades hon som en av de verkligt stora författarna. Hon skrev för barn och beskrivs i boken: Klassiker för dig som "barnens vän". "Hon var aldrig så lycklig som när hon hade barn runt omkring sig" skriver Gull Åkerblom och detta tilltalade mig. Jag känner nästan på samma sätt. Bland barn känner jag att jag är i mitt rätta element på något vis. Gull Åkerblom skriver vidare att man kan känna doften av hennes kärlek till barn mellan sidorna i hennes böcker. Jag blev såklart väldigt sugen på att genast läsa någon bok av henne. Speciellt Den hemliga trädgården verkar härlig, men den fanns tyvärr inte inne på vårt bibliotek. Dock visste jag med mig att jag hade en annan bok av henne; En liten prinsessa, i bokhyllan. Det är en söt, lite nött utgåva utgiven av Harriers bokförlag 1955 och den ligger jag nu och läser och orkar just inget mer, då jag känner mig trött och sliten med en hals som gör ont.

Inga kommentarer: