onsdag 29 juni 2011

Supergodaste maten för grillen och härligt varma dagar!!


Ikväll fick jag in en riktig fullträff till middag! När maken började äta kunde han inte nog uttrycka hur "fruktanssvärt gott detta var!!" Han kunde inte komma ihåg när han sist ätit något så gott och gick så långt att han menade att denna maten kvalade in på topp 10 av det godaste han ätit nånsin!! Jojjo minnsan! Under hela måltiden höll han sen på att ösa superlativ över maten och som en liten bonus (eller ganska stor faktiskt) älskade alla barnen det också! Boppo som annars inte gillar potatis över huvud taget sa att detta var den godaste potatis han ätit i hela sitt liv och barnen slogs om de sista små potäterna. Bara en annan mor kan nog förstå hur gott det känns i hjärtat med sådana här omdömen istället för gnäll och sura miner. Men nu förstår jag att ni håller på att spricka av nyfikenhet så jag är så vänlig och delar med mig av receptet utan vidare krussiduller.

Here we go...recpeptet är lite jag tog vad jag hade...

Köttfärsspett med smak av vitlök och oregano

1 scharlotten lök (hade bara en)
ca 500 g köttfärs (eller vad det nu kan ha varit i påsen)
en näve finklippt gräslök
2 ägg
chilisås (jag tänkte ta ca 2 msk, men slant lite så det blev nog 4)
oregano (nån msk)
2 pressade vitlöksklyftor
en massa varv med pepparkvarnen (jag har en pepparblandning med många pepparsorter)
ca 1 dl 40% grädde
1 msk fiberhusk (funkar med ströbröd för icke LCHF:are)

1. Låt fiberhusken svälla i grädden några minuter
2. Fin hacka löken.
3. Blanda ihop alla övriga ingredienser med lök och gräddblandningen
4. Fördela köttfärsen på grillspett (är de av trä bör de ha legat i vatten några timmar först)
5. Grilla dem på grillen ute i solen!

När det gäller själva grillningen av spetten tipsar min käre make om några knep för att få dem att hålla ihop. För det första ska de grillas tvärs över gallret för att undvika att de åker emellan spjälorna. För det andra är det till stor hjälp att i början av grillningen hjälpa till med en stekspade underifrån när man ska rotera dem. Over and out from the husband.

Smörstekt färkpotatis


Ta med fördel små potatisar. Rengör dem noga och koka dem sedan i lättsaltat vatten. När de kokat klart (se till att inte överkoka här!) smälter du en massa riktigt smör i en stekpanna och häller i potatisarna. Rulla runt med dem ordentligt och stek på medelvärme tills de fått fin färg. Salta.

Busenkel supergod kall sås


Häll så mkt äkta cremefraiche du tror går åt i en skål. Vrid ganska många varv med chiliexplosion krydda och tillsätt sedan salt efter behag. Rör om och smaka av. Är du inte nöjd, så ta några varv till med chilikvarnen!

Slutligen. Servera det hela med en god blandad sallad ute på den solvarma altanen. Jag brukar göra det enkelt och köpa en sådandär salladsblandning i påse och tillsätta vad jag har hemma; tomat, paprika och kanske lite avocado.

ps smörstekta potatisar är ju inte LCHF, men dessa var för goda för att låta bli och jag gör faktiskt undantag när jag känner att det är ngt riktigt extra gott! ds

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev jag hungrig.Det här måste jag testa.:-)

Ann-Christin

Sjöléns sa...

Så många härliga inlägg jag missat, du är ju strålande :)
Fint recept, önskar bara jag hade någon inspiration till matlagning..

/Stina