tisdag 21 juni 2011

Tvingar mig själv att tänka positivt på B


Idag känner jag att jag får kämpa lite för att vara glad trots trist väder och allmänt dåligt humör här och var. Därför passar jag på att  fortsätta med tacksamhetsalfabetet och därmed tvinga mig själv att focusera på possitiva saker. Dagens bokstav är B. Och det första jag då tänker på är såklart mina barn! Vilka gåvor de är ändå. Fyra olika spännande personligheter som gör mitt liv så innehållsrikt och fantastiskt. Visst blir man ofta trött när de bråkar och tjafsar och slänger sina strumpor, kläder och pinaler överallt. Lämnar smulor över hela köket när de tagit sig en macka eller råkar skjuta ner en blomvas med mjukisbollen. Men tänk så underbara de är ändå. Skulle inte för allt i världen vilja var utan mina barn.


Annat på b att känna tacksamhet över en dag som denna är blommor, de står där och är vackra trots moln och endast 15 grader. Jag känner tacksamhet över bokstäver som fyller alla roliga, givande och spännande böcker jag så älskar att försvinna in i. Och utan bokstäver skulle ju inte heller bloggar finnas. Jag älskar att blogga. Det gör mig glad att skriva och lägga upp bilder. Det är faktiskt så att jag kan känna mig lite sur och nere. Men så sätter jag mig och skriver och knåpar ihop ett blogginlägg och sedan är jag solskenet själv igen. Så bloggar är icke något att förakta! Det är ju också ett roligt nöje att läsa andras trevliga bloggar. T ex den lättsamma, glada och snygga bloggen byjowithlove som ju faktiskt också börjar på b!

När man börjar tänka på det, finns det ju kolossalt mycket på b att känna glädje och tacksamhet över. Det finns ju blåbär och bär i största allmänhet. Bus och busiga barn (barn i allmänhet tänker jag på nu)Vår bil och vi har en båt! Bollar är jag mycket tacksam över också! De roar nämligen mina pojkar åtskilliga timmar varje dag Vad skulle de annars göra av all sin till synes outömmliga energi? Vågar inte ens tänka tanken...Vidare har jag ett par ben att gå, skutta och springa omkring med. Sköna gröna blad "smyckar dal och ängar" och blåmesar sjunger så vackert i björkarna. Ja jag skulle kunna fotsätta länge till. Men avslutar nu ändå med att känna enorm tacksamhet för min Bibel. Bibeln betyder obeskrivligt mycket för mig. Jag läser i den varje dag och får tröst, uppmuntran och styrka av orden i den. Jag möter helt enkelt Gud när jag öppnar bibelns pärmar! Och vad kan egentligen betyda mer än det?

Nu skulle jag bli glad så jätteglad om också du som läser ville berätta vad du är tacksam för som börjar på b?

Till dess. Ha en busbra dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

balonger till födelsedan.bullar till barna.bananer i filen.bin som produserar honung.bad som gör sommaren så härlig.byxor så man inte behöver gå med rumpan bar.broccoli som gör att man kan hålla dieten.
lisbeth

bullegarien sa...

Själv är jag så tacksam över att bo här i BANKYA i BULGARIEN på BALKAN med massa BERG runt omkring. Och över alla stora BIGGARÅER som nu är mogna ute i trädgården. Jag är tacksam över BARBECUEN - BAKUGNEN som vi just nu bygger i trädgården, där kan man göra BAKPOTATIS och BRÖD och BULLAR och massa annat som inte börjar på B (som pizza, kött, helstekt lamm och grillade grönsaker. Förutom bollar är man ju även tacksam för BILAR och BANOR till tåget och BARBIEDOCKOR och BYGGKLOSSAR som håller barnen sysselsatta. Och jag är så glad över mina nya BADKLÄDER - 2 BIKINI som min man köpt till mej. Och jag är tacksam för BADVÄDER och fina BADPLATER och BRA BADTEMPERATURER och BASSÄNGER. Är tacksam för BENSINEN i min BIL och för alla BLOMKRUKOR med pelargonier på min BALKONG. BORDTENNISBORDET i garaget. Och för BARNLÄGRET som de två stora barnen är på nu. Och på BULGARISKA finns det så många bra ord på B - BOG (Gud), BLAGOSLOVENIJA (välsignelser), BOGATSTVO (rikedom). Det finns så mycket att vara tacksam för!!!!