onsdag 22 juni 2011

Outgrundliga lekar med oväntade saker och skräp


Jag tror jag måste skapa en ny kategori här på bloggen. Vet dock inte riktigt vad jag ska kalla den. "Mycket nöje med små medel", "Nyskapande lek med skräp" eller kanske det lite längre men mer uttömmande; "Mina pojkars outgrundligt kreativa lekar med de mest oväntade saker". 


Det är nämligen så att jag och min man gång på gång slås av förundran över vilka otroliga lekar pojkarna hittar på. Hjärnan bakom är oftast Nonno har vi förstått, men även Boppo kommer med liknade uppslag. Låt mig exemplifiera; igår eftermiddag fick barnen en glass var. När vi föräldrar lite senare avslutade vårt kaffe på den (stundvis) soliga altanen, upptäcker vi att pojkarna är helt uppslukade av en till synes hysteriskt rolig lek. Vad leker de då med? Jo de har brutit av sina glasspinnar och kastar upp dem i luften. Varje gång de sedan landar ger dom ifrån sig ljud liknade dem man kan tänka sig att en hemmapublik ger ifrån sig när lagets stjärna får ett friläge, men skjuter i ribban... Sedan skrattar de och pratar med varandra upphetsat. Strax flyger ett gäng trasiga glasspinnar upp i luften igen, tätt följt av samma ljud och samma exalterade skratt. Jag vet inte hur länge de höll på med detta. Men det varade bra länge. Efter ett tag försvann så den ena glasspinnebiten efter den andra, men det hindrade inte att leken kunde fortsätta. Tillslut återstod en liten bit, men även den tycktes roa kolossalt. Vad jag förstod utvecklades leken eftersom lekmaterialet förändrades. Vad leken gick ut på? Det har jag fortfarande inte lyckats förstå. Vad jag förstår är dock att mina pojkar besitter en fantastisk kreativitet och kan skapa sig nöjen av till synes ingenting. Jag tycker det är helt fascinerande! Man brukar ju säga att lite roar små, men det här bevisar att lite kan roa även ganska stora pojkar (de ska börja i 3:an respektive 5:an). Allt som tycks behövas är kreativitet och en fantastisk fantasi!




Inga kommentarer: