torsdag 15 januari 2009

Utmärkelser och vardagsunder

Fick denna fina utmärkelse från Ebba. Tack snälla för dina fina ord om Makenas hemmamammeri och allt det andra! Det värmde hennes lilla vinterfrusna hjärta så här i mitten av Januari. I utmärkelsen fanns nu dock även ett litet minus (helt i enlighet med årstiden det med); Ebba tycker att Makena uppdaterar för sällan. Det har Makena full förståelse för att hon tycker. Och hon är säkert inte ensam om att tycka det. Makena ska därför här passa på att klargöra anledningen till detta. Anledningen heter inspiration. Makena är en inspirationsmänniska. Infinner sig inte inspirationen, ja då kan hon inte skriva. Simple as that.

Fast så enkelt är det nu inte. För visst kommer inspirationen titt som tätt. Men inte har den vett att komma lägligt alla gånger precis. Liksom en bajsning i blöjan just som familjen ska gå ut genom dörren eller en tandläkartid veckan efter man bytt kamrem på bilen, kommer skrivarlustan gärna precis när barnen vill leka krig i vardagsrummet eller när Lilla Buset vill vara i mammas famn och det borde ha lagats middag för en halvtimme sedan. (Av någon anledning sammanfaller ofta de där två sistnämnda sakerna). Och även om den, inspirationen alltså, någon gång lyckas dyka upp när frid råder i det Makenska hemmet, eftersom alla barnen leker harmoniskt på sina rum och ingen skriker, är det lika säkert som skinn på gröten, att Lilla Buset vädrar rörelseverksamhet kring datorbordet och är framme vid Makenas ben och har dragit ner musen och tryckt in sjutton tangenter innan Makena ens hunnit blinka. Än mindre hunnit logga in på Blogger. Och lyckas inspirationen pricka rätt och dyka upp på kvällen när alla änglarna sover, ja då är det lika stor chans att Makena inte själv är redo för sängen, utan pigg och full av energi för skrivarverkstad, som att Göran Persson skulle ställa upp i Lets dance. Hon menar. Visst kan det hända, men sannolikheten är inte särskilt stor.

Med allt detta i åtanke borde alla Makenas läsare istället för att muttra över dålig uppdatering, tvärt om förundra sig över att Makena lyckas åstadkomma några inlägg över huvud taget. Se varje inlägg som ett litet vardagsunder som kommer till er bara så där. Så ska ni se hur ni kommer att glädjas istället för att irriteras varje gång ett nytt inlägg är postat.

Så. Efter denna lilla utvikning vill Makena återgå till det där med utmärkelsen. Med utmärkelser följer förpliktelser. Och denna gång innebar förpliktelsen att skicka vidare mamma-blogg-utmärkelsen till någon annan. Makena tvekade inte en sekund vilken mamma hon skulle välja. För i Makenas bloggroll finns det en mamma som utan att veta om det, ofta ger Makena nytt mod och ork till att vara en bra mamma genom sina hysteriskt roliga inlägg. Makena känner sig trött och sliten. Köket är fullt av disk och barnen har varit krävande eller bråkiga. Hon sätter sig med sin te kopp vid datorn för några minuters återhämtning. Klickar på Agda-magda och ser till sin stora glädje att Potskodspingu har skrivit något nytt! Snart sitter hon där och skrattar högt. Borta är hennes arga och sura humör och med ens känns det inte alls omöjligt att ta sig genom dagen längre. Att kunna få andra att skratta är en gåva. Agda-Magda har den gåvan. Därför får hon idag en stor fet mamma-utmärkelse av Makena.

7 kommentarer:

Agda-Magda sa...

Nej men nu blir jag varm i hjärtat och nästan lite glansig på ögonen! Är det verkligen så som du skriver? Om jag kan bidra med något sådantär jag mer än lycklig! Stort TACK och många kramar!

Anonym sa...

Grattis till utmärkelsen!

Ja, jag antar att jag är en lite för så och besvärlig mamma för att kunna vara nominerad till den! :-)
Hehe.
KRAM på dig!

Anonym sa...

Stavar som en kratta.
"Lite för svår...." skulle det stå.

Frida sa...

Vad härligt skrivet! vad bra du skriver, så målande. Jag förstår precis hur det är med inspirationen. Jag är likadan, framförallt när det gäller det där med att middagen och barn-i-knä sammanfaller samtidigt...

Vilken helt rätt nominering! Jag håller fullständigt med! Go Agda-Magda! Jag har varit lite orolig nu när det inte hänt nåt på någon vecka. Du behövs lilla Agda-magda, precis som Makena, som gör mitt liv så mycket lättare med alla sina vardagstips och tröstande ord! *kram*

Anonym sa...

Grattis! Den utmärkelsen är du väl värd. Och alla inlägg du hinner med läses tacksamt. :-)
Välkommen in till mig och tävla om parfym, lyxig kräm och spännande böcker. Trevlig helg!

KÄRIN [I write – therefore I am] sa...

hmm... för att förtydliga mitt blogginlägg:
många gillar storyn i böckerna och läser dem därför. de tar upp vanliga o relevanta händelser (såsom otrohet, en tonåring som plötsligt blir avfällig, bitterhet gentemot kyrkan där man växte upp, etc). jag kan läsa böckerna o få behållning av innehållet, budskapet.

_men_ fortfarande gör jag grimaser hel tiden, fr a pga det jag skrev om. dessutom behöver man aldrig tveka om hur böckerna ska sluta... =) ganska uppenbart.

så - gör som du vill, du kan säkert få behållning av dem. men förvänta dig ingen direkt högre, språklig upplevelse.

Makena sa...

Agda-Magda: Ja, det är verkligen som jag skriver! Du är fantastisk!

Elin:Som jag kommenterade i din blogg. Struntprat!

Frida: Tack för den kompimangen! En gör så gott en kan ;-)

Charlotte: Kul att höra att du har trvligt när du läser :)Har varit inne och tävlat och hoppas som vanligt på vinst!

Kärin: Jag tycker det språkliga är rätt viktigt för läsupplevelsen, så jag är fortsatt skeptisk.