söndag 27 maj 2007

Min morsdagsmorgon

Som mor i huset en morsdagsmorgon, hade jag ett stilla litet hopp om att maken glatt och frivilligt skulle gå upp och ta hand om barnen (läs Jojjan), som brukar vakna mellan 6-6:30 sådär. Men när Jojjan vid 6-tiden började ropa: "Mamma! Ja akna!" (fritt översatt "Mamma, nu har jag vaknat, kom och hämta mig innan jag går upp i falsett!!!) rördes inte en fena hos den djupt sovande maken. Efter ihärdigt sparkande från min sida frågade han emellertid sömnigt vem Jojjan är? Och efter att jag (i inte alltför trevlig ton är jag rädd) upplyst honom om att det är hans dotter och att han nu förväntas gå upp med henne, masar han sig iväg. Till min stora förvåning (och förtret) kommer han dock tillbaka utan barn! Han påstår att hon inte ville komma... Efter några ytterligare hödljuda rop från spjällsängen kommer Boppo upp och erbjuder Jojjan sin hjälp. Han drar fram Jojjans lilla bord till sängen för att hon ska kunna komma ner, men det lyckas tydligen inte. Tillslut lyckas jag dock få maken att hämta vår morgossolstråle och till min andra stora förvåning denna soliga morsdagsmorgon, lägger hon sig faktiskt och gosar med pappa! (Annars brukar hon alltid kräva att få ligga klistrad ovanpå mig under mitt varma goa täcke och klänga fram och tillbaka, så att all fortsatt sömn är utesluten.) Jag får väl se det som hennes morsdagsgåva till mig att hon lät mig sova vidare...en stund. För lite senare, framåt 6:30, kryper hon ändå ner hos mig. Men denna morgon var det faktiskt riktigt mysigt! Hon lade sig nämligen lite smidigt på sidan (om än klistrad) om mig och så satte hon igång att sjunga den allra sötaste lilla sång för mig! Sin alldeles egna tolkning av "Lille katt"!

Lille tatt, Lille tatt, Lille tatt, Lille tatt

Lille mo, Lille mo, Lille mo, Lille mo

Lille doda, Lille doda, Lille doda, Lille doda

(tatt=katt, mo=ko, doda=groda)

Så trots att starten av min morsdagsmorgon inte riktigt blev som jag önskat (frukost på sängen lyste med sin frånvaro), så blev den ändå riktigt minnesvärd tack vare min underbara lilla unge!

(Och maken gick faktiskt upp till slut och jag fick sova en bra stund till och sen komma till dukat frukostbord!:))

Inga kommentarer: