onsdag 23 november 2011

Söta små ljus i udda koppar


Jag har verkligen fått riktig pysslarlust nu de senaste dagarna. Att först inte ha kunnat bo hemma under 9 veckor pga vattenskada och sen försöka komma i ordning när man väl fått flytta hem igen har inte precis varit gynnsamt för kreativiteten och pysslarinspirationen. Dödstrött har jag varit dessutom. Men nu har den som sagt vaknat till liv igen! Pysslarlusten alltså.

I eftermiddag fick jag så rycket att göra sådana här ljus i fina små kaffekoppar. Jag har ju sett detta fina flera gånger tidigare, men aldrig tagit reda på hur man gör, än mindre gjort några egna. Men idag infann sig inspirationen med besked och jag släppte allt för att göra ljus av kaffekoppar och gamla ljusstumpar.

Hur man gör hittade jag på Evas blogg. Och här kommer min egen beskrivning i (fula) mobilbilder. Håll till godo!


Först tar man ett gäng gamla ljus. Jag tog en hög röda ljusstumpar som jag haft i en burk väldigt länge utan att veta vad jag ska göra med dem. Ljusstumparna lägger man sedan ner i ett hett vattenbad på exempelvis spisen och väntar på att det ska smälta.


När allt stearin smält kan man återanvända de överblivna vekarna. Jag fiskade upp ett par av de längsta och hängde dem över ett sugrör i de tilltänkta kopparna.


Sen häller man slutligen det flytande stearinet (som visst blev orange) i kopparna och väntar på att det ska stelna. Vill man ha en slät yta på ljusen ska man inte röra dem innan de stelnat. Sen klipper man av veken till lagom längd. Klart!

Jag ställde fram dem på matbordet när vi senare åt middag och barnen beundrade mitt mästerverk och jag satt och smålog löjligt och kände mig så nöjd med mina koppljus. Jag har några jättesöta expressokoppar ute i förrådet som står där till ingen nytta. Dem ska jag nog också göra koppljus av nån dag!

Trevlig kväll!

Inga kommentarer: