fredag 11 november 2011

Alternativt fredagsmys: Spela Alias

I kväll spelade vi Alias barnen och jag. Detta spel rekommenderas visserligen från 13 år och mina barn är mellan 4 och 10. Men förenklar man bara reglerna lite så går det alldeles utmärkt att spela med barn. Vi delade upp lagen så att mina pojkar Nonno och Boppo (9 och 10) mötte mig och min dotter Jojjan som är 6 år. Lilla L (4) "var också med" men deltog som nöjd suporter i knät och roade sig även med att leka med de kort som inte användes.

Sen spelar vi så att man får välja det enklaste ordet varje gång och behöver inte rätta sig efter spelplanens nummer. I vårt lag gjorde vi dessutom så att jag förklarade de flesta orden och Jojjan (6) gissade. Det sistnämnda gjorde hon dessutom mycket bra! Några gånger fick hon dock också prova att förklara. Då valde Boppo ord åt henne och viskade i hennes öra. Detta för att hon ännu inte läser tillräckligt fort för att kunna välja ut ett ord själv.

Alla hade jätteroligt. Även jag! Det är så härligt att lyssna på barnen hur de associerar till olika ord och hur de förklarar för varandra. Så spela Alias blir kvällens alternativa fredags tips!

Inga kommentarer: